La UNESCO sosté que l’escola catalana ‘es pot beneficiar d’introduir’ debats polítics a les aules

  • La subdirectora general d'Educació de l'organisme defensa que els docents no han de tenir por de tractar temes polèmics a classe

VilaWeb
ACN
13.12.2018 - 15:38

La subdirectora general d’Educació de la UNESCO, Stefania Giannini, ha defensat en una entrevista a l’ACN que els docents, i la societat en general, no han de tenir por de tractar temes polèmics a les aules. ‘Catalunya, com qualsevol altre país, es pot beneficiar d’introduir aquests debats al sistema escolar’, ha afirmat quan se li ha preguntat pel fet que professors catalans hagin reconegut que en l’últim any han evitat tractar qüestions relacionades amb el context polític.

Giannini, que ha presentat a Barcelona l’informe de la UNESCO ‘Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible’, subratlla que un dels principals objectius per construir una societat sostenible és aconseguir que els infants siguin ‘capaços de trobar el seu propi punt de vista sobre temes que afrontaran al llarg de la vida’ i desenvolupin un ‘esperit crític’.

Giannini assenyala que es tracta de fomentar que es parla a l’escola sobre ‘valors universals, com la dignitat humana, el respecte i la tolerància’. En aquest sentit, apunta que això ‘va més enllà’ dels debats ‘locals, nacionals o regionals’ que afecten Catalunya o altres països. Segons ella, no hi ha cap ‘conflicte’ entre la ‘dimensió’ del debat dels governs i la política i la discussió sobre ‘valors i drets fonamentals’ que tots els infants han de poder ‘compartir’.

De fet, la subdirectora general d’Educació de la UNESCO defensa que s’ha de fomentar el ‘pensament crític’ a les aules i evitar que les nenes i els nens visquin en una bombolla aïllada dels problemes que els envolten o que veuen a les notícies.

‘En uns temps convulsos, en què ens enfrontem a grans reptes, com les migracions, el canvi climàtic o els populismes, necessitem disseminar una cultura del respecte i la tolerància i l’educació és la principal eina que tenim’, ha subratllat.

En aquest sentit, és una ‘responsabilitat molt important’ per a la UNESCO ‘intentar preparar els professors per aconseguir-ho i que els nostres alumnes siguin conscients del que els envolta, també fora de l’escola’.

El document de la UNESCO ‘Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible’, presentat aquest dimecres al vespre en un acte organitzat per UNESCOCat, demana promoure societats pacífiques i inclusives per al desenvolupament sostenible, garantir l’accés a la justícia per a tothom i construir institucions eficaces. A part dels objectius d’aprenentatge cognitiu, el document també en fixa de socioemocionals, com que els estudiants siguin capaços de debatre qüestions d’abast local i mundial relatives a la pau, la justícia i la inclusió; de mostrar empatia i solidaritat i de reflexionar sobre la pertinença a diferents grups i el sentiment compartit amb la humanitat.

Giannini participarà aquest dijous a Barcelona en una jornada sobre el dret dels refugiats a l’educació organitzada per UNESCOCat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any