ACN Barcelona.-La Plataforma per la Qualitat de l’Aire ha denunciat aquest divendres la “ineficàcia” dels plans per combatre la contaminació. En un comunicat, la plataforma subratlla que durant el 2016 gran part dels catalans han respirat aire tòxic en nivells que superen els valors establerts per l’Organització de la Salut. En relació a l’incompliment legal, recorda que, segons l’informe del 2016 presentat aquest dijous pel Govern, dues zones on viuen 4,3 milions d’habitants superen el valor límit anual de NO2 i set zones superen el valor objectiu d’ozó amb 1,3 milions d’habitants. Per això, la plataforma demanarà al Govern que convoqui “amb celeritat” una reunió de la Taula de la Qualitat de l’Aire i llançarà una campanya per fer arribar les seves reivindicacions.

A principis del passat mes de març, la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Diputació de Barcelona i representants locals van aprovar un acord per reduir un 30% les emissions vinculades al trànsit en el termini de 15 anys. Per a la Plataforma per la Qualitat de l’Aire aquest acord incompleix la legalitat, ja que allarga terminis i redueix els objectius als quals obliga la normativa europea. La plataforma recorda que Europa exigeix plans quinquennals per complir la legalitat i apunta que només a Barcelona cal reduir el 30% per complir amb la legalitat i amb el PMU aprovat, segons diu, hauria de ser el 2018. “Aquest acord no dóna resposta a l’ultimàtum que la Comissió Europea va donar el passat 15 de febrer per l’incompliment des del 2015 dels valors anuals màxims de NO2”, ha denunciat portaveu de la plataforma, Maria Garcia. La plataforma també recorda que el 80% de les emissions de NO2 del trànsit provenen dels dièsels, remarcant que no és problema dels cotxes vells. Les entitats reclamen actuacions que incideixin en la reducció del volum del trànsit i per tant estiguin dirigides al parc circulant i tinguin en compte el frau de les emissions dels motors dièsel. La plataforma detalla que Barcelona és la ciutat amb més densitat de vehicles per quilòmetre quadrat, el doble que Madrid i València, i més del triple que capitals com Londres, París o Berlín. Garcia assegura que la restricció anunciada als vehicles de més de 20 anys “no tindrà cap incidència en reducció de NO2 perquè la majoria són benzina i no circulen”.Més de 200 ciutats europees estan aplicant mesures de restricció estructural del trànsit des de fa anys i, segons la plataforma, “s’arriba tard i és inacceptable que es faci malament”. Denuncia, a més que l’acord polític no s’hagi presentat prèviament a la Taula de la Qualitat de l’Aire, òrgan consultiu on participen i haguessin tingut la possibilitat de qüestionar-ho. Les entitats reclamen un pla 2018-2019 que implementi un peatge de congestió i una Zona de Baixa Emissió amb un esquema de restriccions gradual sobre el parc circulant segons una classificació de vehicles coherent amb les seves emissions reals que depèn, en aquest ordre, del combustible utilitzat (dièsels més que benzina), de la potència i tecnologia del motor i per últim, de l’any de fabricació. Així mateix, qüestionen que s’utilitzi com a base la classificació de la DGT que “no considera ni les emissions en condicions reals ni el frau dels motors dièsel” i demanen que “es deixi de confondre a la ciutadania amb els cotxes nets als dièsels Euro 4,5 i 6 als que la DGT està donant etiquetes ambientals”. Recorden que els nous dièsels emeten de 4 a 6 vegades més NO2 que els motors de gasolina i de 4 a 20 vegades més del que marca la legalitat i que ciutats com Londres i París ja han anunciat la prohibició dels dièsels l’any 2025 i estan aplicant restriccions fins als dièsels euro 4 en el 2019. La plataforma considera que, com han fet totes aquestes ciutats europees, les mesures estructurals “s’han d’acompanyar d’un pla de comunicació “potent” que expliqui “amb claredat” els problemes i les causes de la contaminació així com la gradualitat de les actuacions i les excepcions que prevegi com poden ser les persones amb discapacitat, el transport de mercaderies o els serveis col·lectius com el taxi. La plataforma presentarà una petició a la Generalitat perquè convoqui “amb celeritat” una reunió de la Taula de la Qualitat de l’Aire i llançarà una campanya menycotxesmessalut.org per fer arribar les seves reivindicacions.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]