La Fundació Tàpies es converteix en un museu de “tots els temps” amb un mosaic de 27.000 postals

  • Una intervenció d'Oriol Vilanova dialoga amb els objectes creats per l'artista matèric

VilaWeb
Redacció
02.02.2017 - 15:25
Actualització: 03.02.2017 - 02:12

Una intervenció d’Oriol Vilanova dialoga amb els objectes creats per l’artista matèric

BARCELONA, 2 (EUROPA PRESS)

La Fundació Antoni Tàpies s’ha transformat en un museu de “tots els temps i totes les èpoques” a través d’una intervenció arquitectònica de l’artista Oriol Vilanova, que exhibeix 27.000 postals comprades pel col·leccionista en rastres i mercats com el de Sant Antoni de Barcelona, ha explicat al costat del director, Carles Guerra.

El mosaic de postals cobreix la planta principal i la primera planta de l’edifici modernista dissenyat per Lluís Domènech i Montaner com si es tractés d’una “segona pell” de l’immoble dissenyat per ser originalment una impremta, ha recordat l’artista en la presentació de l’exposició ‘Diumenge’.

Amb el títol evoca el ritual que protagonitza els diumenges l’artista-col·leccionista en rastres de diferents ciutats, on desplega els seus arts de compra i regateig de postals com si d’una obra de teatre o performance es tractés.

De fet, aquest ritual és el que dóna sentit al seu treball –copia les converses mantingudes amb els venedors i fins i tot dóna fe d’elles en un tipus de ‘poemes econòmics’– i es converteix en la “veritable excusa” per després exposar la compilació d’imatges, que classifica en 10 categories generals i una d’inclassificable per la seva temàtica.

El seu objectiu es desmarca de la projecció d’una mirada crítica sobre la hiperabundancia d’imatges, i el seu interès passa per “la capacitat de la massa d’escapar del clixé”.

Totes les imatges es mostren en vertical, malgrat que el 70% de les imatges són pasiajes horitzontals, perquè Vilanova no es posiciona com a fotògraf, sinó com un “col·leccionista compulsiu i malalt”, en paraules del director.

Vilanova compta amb 34.000 postals, encara que diu que la xifra és el de menys, i a part de la seva col·lecció integrada per postals comprades a Praga, París, Madrid, el Marroc i altres llocs del món és un sentit homenatge al “ritual informal i marginal” que té lloc en moltes poblacions a les quals diu conèixer a través d’aquests espais.

Com a curiositat, ha destacat que la postal més oposada als mercats de diferents ciutats és una imatge del Museu de Cera de Barcelona, mentre que el muntant més alt que ha pagat per una d’aquestes targetes és el de 150 euros per un exemplar de Francis Picabia enviat a un col·leccionista.

INAUGURACIÓ EL DIUMENGE

L’exposició, que obrirà les seves portes el diumenge a l’hora del vermú, comptarà amb un conjunt d’activitats relacionades com performances, obres de teatre, lectures, la presència de venedors de Sant Antoni freqüentats per Vilanova i visites comentades.

L’exposició, visitable fins al 28 de maig, dialoga amb la d”Antoni Tàpies. Objectes’, que dóna testimoniatge del treball accentuat amb objectes per l’artista matèric en els anys 60 amb obres emblemàtiques com ‘Porta metàl·lica i violí’, ‘Nus marró’, ‘Escombra’, ‘Pintura-bastidor’ i ‘Pantalons sobre bastidor’, entre d’altres.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any