Investigadors dissenyen un sistema de baix cost que detecta fatiga en conductors i ajuda a previndre accidents

  • Investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l'Universitat de Granada han dissenyat un nou sistema de baix cost que detecta símptomes fatiga i situacions de distracció dels conductors i que ajudaria a previndre possibles accidents en carretera.

VilaWeb
Redacció
20.02.2017 - 19:40

VALÈNCIA, 20 (EUROPA PRESS)

Investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l’Universitat de Granada han dissenyat un nou sistema de baix cost que detecta símptomes fatiga i situacions de distracció dels conductors i que ajudaria a previndre possibles accidents en carretera.

L’equip consta de quatre sensors que monitoritzen diferents paràmetres físics del conductor i la seua posició al volant. A partir d’estes dades, és capaç de generar una sèrie de senyals acústics si detecta algun risc, alertar el conductor i evitar així un possible accident, segons ha informat la institució acadèmica en un comunicat.

Tal com expliquen els investigadors, la fatiga presenta una àmplia varietat de símptomes: visió borrosa i augment de l’índex de parpelleig; ansietat i canvis en el comportament del conductor; increment del nombre de moviments per a acomodar-se en el seient; i augmenta el temps de reacció del conductor davant una determinada situació perillosa en la carretera.

“Per esta raó, és important comptar amb sistemes capaços de detectar estos símptomes, per a ajudar a augmentar la seguretat del conductor. Ara bé, la majoria de les solucions actuals se centren en el moviment dels ulls i la detecció de rostres, i el nostre sistema va més enllà”, ha explicat Jaime Lloret, investigador de l’Institut d’Investigació per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres, en el campus de Gandia de la UPV.

El sistema ideat consta d’una placa electrònica que actua com a unitat central de processament, dos sensors de pressió situats en el volant i altres dos que mesuren la temperatura del conductor -estan per duplicat per a monitoritzar les dos mans-; un sensor de llum en el reposacaps que alertaria de possibles becaines en conduir; i el dispositiu (brunzidor) que genera l’alarma acústica en cas de detectar un estat de fatiga o distracció del conductor.

Tot açò es completa amb un sensor de xoc que detecta col·lisions o frenat sobtat i un polsador col·locat en el volant que servix per a resetear el sistema. “Després de generar una alarma el conductor ha de deshabilitar-la pressionant el botó”, ha precisat Sandra Sendra, investigadora de la Universitat de Granada.

FUNCIONAMENT

Els sensors estan connectats a la placa electrònica central, que rep les seues dades cada segon i els processa i analitza mitjançant un algoritme, per a comprovar si els valors arreplegats romanen dins dels llindars considerats normals o assegurances. Quan qualsevol d’estos sensors supera estos llindars, l’algoritme tracta de definir si és una falsa alarma o si han registrat una possible situació de fatiga o distracció del conductor del vehicle. En este cas, s’activa el senyal acústic que servix d’alerta al conductor.

Tots els registres a més queden emmagatzemats en una targeta micro-SD per a una possible tasca de post-processat, en cas d’accidents o estudis futurs.

De cara al futur, els investigadors plantegen incorporar un xicotet receptor GPS per a arreplegar la posició del vehicle i un mòdul de tecnologia sense fil que permeta connectar el sistema amb els smartphones dels conductors, de manera que en, en últim terme, el sistema siga capaç de generar una telefonada d’emergència.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any