VALÈNCIA, 16 (EUROPA PRESS)

El tradicional teixit valencià, característic del trage de fallera, l’espolí, ha vestit objectes contemporanis com unes sabatilles d’esport, un casc ciclista i uns altaveus en l’exposició ‘Amstel Art’, que estarà en l’edifici de Veles e Vents des d’este dijous i fins al diumenge 19 de març, amb l’objectiu d’adaptar-lo als temps actuals.

Així ho ha explicat el director regional de Relacions Institucionals d’Heineken, Pablo Mazo, este dijous durant la presentació d’esta mostra que ha comptat, així mateix, amb la presència del Secretari autonòmic de l’Agència Valenciana de Turisme, Francesc Colomer, dels sis dissenyadors de la composició i la gerent de l’empresa Garín, Helena Ribes.

Entre les seues peces s’exhibix l’obra d’Héctor Serrano qui ha presentat un altaveu portàtil folrat d’espolí amb l’objectiu de “conjuminar tecnologia i herència sedera”. També es mostren unes sabatilles d’esport, obra de Lola Cruz, que ha volgut que l’espolí salte de la indumentària “per a prendre els carrers” i adaptar-lo a “les tendències actuals”.

Per la seua banda, Ana Illueca, ha combinat espolí i ceràmica, dos materials “que identifiquen” als valencians, en una mostra d’atuells, plats, un joier i un sac que contenen dibuixos que reten homenatge a la figura dels velluters.

PRIMER CASC DEL MÓN QUE ES PLEGA

La startup Closca, dirigida per Carlos Ferrando, delecta amb una proposta avantguardista en la qual presenta el primer casc de bicicleta que es plega. Tot i que el producte ja s’ha internacionalitzat i ha sigut exposat en el Museu Victoria Albert de Londres, el Centre Pompidou de París o el Museum of Modern Art (MOMA) de Nova York, ara presenta una nova versió d’espolí que combina “disseny, innovació i tradició”.

“Teníem curiositat a encaixar un producte avantguardista i net com és el casc d’una bicicleta amb una cosa tan treballada i amb tant detall com és l’espolí”, ha destacat el seu creador.

Una altra de les propostes que barregen modernitat amb la tradició del teixit valencià és la que porta David Rivadulla qui ha volgut separar-se del negoci familiar que li precedix, — Tresillos Rivadulla –, amb la seua pròpia marca: Ribags. Per a l”Espolí Collection’ ha presentat una motxilla que alterna pell i teixit artesanal amb l’objectiu de “transmetre la fortalesa i versatilitat d’una tradició”.

Per la seua banda, Adrián Salvador, el creador de la marca Siemprevivas, ha elaborat una jaqueta bomber i una gorra, dues peces urbanes i a l’última moda.

L’empresa tèxtil Garín, –original de 1820– ha sigut l’encarregada de cedir les teles perquè estos creadors pogueren dur a terme els seus dissenys. La gerent de Garín ha confessat que es va mostrar sorpresa quan Amstel li va proposar fer productes actuals amb teles d’espolí. “Han localitzat artesans amb un currículum importantíssim, jo mai m’haguera imaginat veure un espolí així”, ha manifestat.

“PASSIÓ PER L’ESPOLÍ”

A més, el director regional de Relacions Institucionals d’Heineken, Pablo Mazo, ha valorat que a València existix “passió per l’espolí” i ha expressat la seua aposta fèrria per les Falles que, al seu parer, a més de ser color “són seda, un teixit que es remunta a més de cinc segles d’història valenciana”, ha asseverat en relació a la històrica ruta de la seda que tenia la ciutat com un dels seus punts de connexió entre Orient i Occident.

Finalment, Colomer ha destacat que esta exposició “va en la línia del compromís del Consell per impulsar els atractius de la Comunitat vinculats al turisme cultural i al llegat de la seda”. “El nostre objectiu és posar en valor la història, les festes, les tradicions i el patrimoni de la Comunitat amb la finalitat de crear una oferta turística sòlida entorn d’este producte”, ha afegit.

Al seu juí, es tracta d’una ocasió “única” per a donar a conéixer durant estes falles un de les icones valencianes més representatiu, com és l’espolí” perquè “permet acostar-ho a les noves generacions, alhora que s’impulsa l’engegada de noves iniciatives per part d’emprenedors valencians”.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]