Facebook i WhatsApp s’enfronten a una rebel·lió pel canvi en les condicions de privacitat

  • El govern dels Estats Units estudiarà si Facebook ha violat les condicions de l'adquisició de WhatsApp

VilaWeb
Redacció
26.08.2016 - 22:00

L’anunci que WhatsApp començarà a compartir amb Facebook, de la qual és propietat, els números de telèfon dels seus usuaris i els continguts dels seus missatges, ha desencadenat una onada d’indignació que pot acabar per causar importants problemes a la més important xarxa social del món.

Molts usuaris han reaccionat negant-se a acceptar la cessió de dades, actuació que de moment és possible si es segueixen aquestes instruccions. També les crítiques a les xarxes socials i la premsa han estat molt grans. Diversos analistes han apuntat la possibilitat que la indignació creada pel sobtat canvi de model pugui acabar per fer mal a Facebook però sobretot a WhatsApp, una xarxa social que té alternatives clares, com Telegram, que li disputen el mercat.

Però la reacció més important, i potencialment perillosa per a Facebook, ha arribat del govern dels Estats Units. La Federal Trade Comission, el regulador més important del país sobre les activitats comercials, ha anunciat que obrirà una investigació per saber si Facebook ha violat les condicions que se li van imposar quan va comprar WhatsApp. Quan Facebook va comprar WhatsApp la FTC va fer pública aquesta carta en la qual avisava Facebook de que no podria canviar les condicions d’ús de WhatsApp, cosa que clarament acaba de fer. Facebook ja ha estat investigada en diferents ocasions per la seva pràctica de vendre informació que els usuaris pensaven que era privada i ha estat advertida per la FTC al respecte. En la seva defensa Facebook argumenta ara que els usuaris han d’aprovar la cessió de dades acceptant les noves regulacions legals.

La polèmica decisió de cedir les dades de WhastApp té un transfons econòmic clar. WhatsApp va ser comprat per Facebook a un preu de vint i dos mil milions de dòlars però ni crea cap classe de benefici. No té publicitat i el preu simbòlic d’un euro a l’any per fer-lo servir ja no s’aplica. La manera de rendabilitzar-lo és venent a les empreses les dades dels usuaris per a que les facin servir com a Big Data per millorar la seva publicitat i les seves vendes.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any