Estudiants de la Politècnica de València dissenyen un tren càpsula amb velocitats de fins a 1.000 km/h

  • Hyperloop UPV es basa en un sistema de tubs de grans dimensions al buit pels quals circulen càpsules similars a les utilitzades en els supermercats per succionar els diners

VilaWeb
ACN
16.12.2016 - 22:00

Un equip de més de 30 estudiants universitaris i emprenedors està posant a punt el primer prototip del hyperloop UPV, un revolucionari sistema de transport terrestre de passatgers i mercaderies que arribarà velocitats de 1.000 quilòmetres a l’hora i que es presentarà a l’estiu de 2017 a Califòrnia . Segons que han explicat a través d’una notam de premsa, el sistema va néixer com a projecte per a la competició internacional d’idees per desenvolupar el futur del transport promogut per Elon Musk, creador d’iniciatives com Paypal. Tesla o SpaceX. L’equip inicial, format per cinc estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV), va ser seleccionat entre més de 300 universitats de tot el món per participar en la Design Weekend, organitzada per SpaceX a la Universitat de Texas. Aquest equip va resultar guanyador de dos premis, al Millor Disseny i al Millor Subsistema de Propulsió.

El seu projecte, Hyperloop, és una idea de transport basat en un sistema de tubs de grans dimensions al buit pels quals circulen unes càpsules (els pods) similars a les utilitzades en els supermercats per succionar els diners, però a velocitats de 1.000 quilòmetres per hora i amb capacitat per al transport de passatgers o càrrega. Segons que expliquen, el sistema faria possible viatjar entre els ports d’Algecires i Hamburg en només 3 hores o connectar Madrid i París en una hora. Entre les seves avantatges, remarquen que permet evitar llargues esperes a les zones d’embarcament.

Hyperloop UPV va ser l’únic projecte a proposar un disseny disruptiu sense rails, una característica que permet ‘rebaixar radicalment el cost de les infraestructures, al costat d’un sistema de levitació robust, altament eficient energèticament i que millora el confort i versatilitat en les revoltes’. El sistema magnètic està situat a la part superior del tren, fent que no són necessaris sistemes addicionals a l’interior del tub, reduint així el cost de desenvolupament i d’energia.

A la recerca de patrocinis i preparant noves rondes d’inversió
L’equip de hyperloop UPV treballa ja en el prototip que es mostrarà al juliol a Califòrnia, on mostrarà la seva tecnologia exclusiva ‘100% Rail Free’, amb diferents possibilitats de propulsió mitjançant un compressor d’aviació o un sistema de gas pressuritzat.

Segons que explica Juan Vicén, responsable de Comunicació i Patrocinis d’Hyperloop UPV, el projecte requereix d’un equip d’investigadors i finançament per tirar-ho endavant, ‘per això hem decidit crear una societat i buscar inversió privada. Tenim ja patrocinadors però hem començat una ronda amb inversors que ens permeti materialitzar més aviat possible el projecte i explotar-lo comercialment’.

Per realitzar aquestes demostracions, SpaceX organitzarà esdeveniments anuals a la seva pista de proves d’ Hawthorne, a Califòrnia.

En l’actualitat, l’equip Hyperloop UPV està format per 33 estudiants, molts d’ells en cursos de postgrau, i 3 professors tutors. El seu objectiu és el de liderar el projecte Hyperloop a Europa, pensant també en l’Horitzó 2020, un programa d’ajudes europees a projectes que impulsen l’economia i tecnologia sostenible a Europa, on manifesten que Hyperloop UPV ‘encaixa sense cap dubte’.

‘Seguirem treballant dur perquè aquesta revolució del transport esdevingui realitat en un futur pròxim. Encara que pugui semblar ciència ficció, Hyperloop és a tocar, i volem que Europa estigui al capdavant del seu desenvolupament’, ha indicat David Pistoni, project manager d’Hyperloop UPV.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any