Espectadors de televisió d’entreteniment tendeixen a votar polítics populistes

  • Un estudi amb participació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) ha constatat que les persones exposades a la televisió d'entreteniment són més propenses a votar polítics populistes, ha informat aquest dijous el centre en un comunicat.

VilaWeb
Redacció
30.03.2017 - 14:30

BARCELONA, 30 (EUROPA PRESS)

Un estudi amb participació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) ha constatat que les persones exposades a la televisió d’entreteniment són més propenses a votar polítics populistes, ha informat aquest dijous el centre en un comunicat.

L’estudi ‘The Political Legacy of Entertainment TV’, publicat a ‘Discussion Paper’, analitza l’impacte polític de la televisió d’entreteniment a Itàlia en els últims 30 anys, durant la introducció gradual de Mediaset, televisió comercial de Silvio Berlusconi.

El treball ha estat elaborat conjuntament per tres investigadors del Centre for Economic and Policy Research (CEPR) de Londres: Ruben Durante, que també és docent de la UPF, Andrea Tesei, de la School of Economics and Finance de la Universitat Queen Mary de Londres, i Paolo Pinotti, de la Universitat de Bocconi (Itàlia).

Els investigadors han comparat comportaments de vot de les persones que vivien en municipis on arribaven les emissions de Mediaset, enfront d’aquells que residien en llocs en què la xarxa de Berlusconi no estava disponible.

Així, van constatar que les persones amb accés a Mediaset abans del 1985 –quan solament incloïa programes d’entreteniment lleuger–, van votar una mitjana d’un punt més pel partit Força Itàlia de Berlusconi, en comparació de les localitats que no es van exposar a aquestes emissions.

Aquest efecte va persistir durant gairebé dues dècades i cinc eleccions, i va anar especialment pronunciat entre les persones grans i els nens, encara que aquests dos grups van ser afectats de formes molt diferent.

Els nens consumidors d’aquesta televisió en arribar a l’edat adulta eren “cognitivament menys sofisticats” i estaven menys compromesos sociopolíticament, a més de ser més vulnerables a la retòrica populista de Berlusconi, segons ha explicat Durante.

MENOR NIVELL EDUCATIU

L’estudi també revela que les persones amb menor nivell educatiu –Secundària, en aquest cas– van votar tres punts més pel partit Força Itàlia que els ciutadans no consumidors i amb els mateixos estudis.

Les persones que van ser exposades quan eren nens van votar gairebé vuit punts percentuals més per Berlusconi, en comparació dels individus de la mateixa edat que no van ser exposats fins a més tard.

El grup de persones de més de 55 anys va votar deu punts percentuals més que els votants no exposats de la mateixa edat, i l’estudi també va detectar que les persones majors exposades durant la dècada del 1980 eren un 16% més propenses a informar-se a través de les notícies als canals de Mediaset, tradicionalment inclinats a favor de Berlusconi.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any