ERC defensa de millorar el Prat sense ampliar la tercera pista

  • Marta Vilalta diu que parlar de compensacions ambientals és un conte de fades i que s'ha de decidir des de Catalunya com s'inverteixen els 1.700 milions d'euros

VilaWeb
Europa Press
11.08.2021 - 09:38
Actualització: 11.08.2021 - 11:22

La secretària general adjunta i portaveu d’ERC, Marta Vilalta, ha proposat de millorar l’aeroport del Prat sense ampliar la tercera pista, tal com diu la ministra de Transports espanyola, Raquel Sánchez. En aquest sentit, explica que dir que es compensarà l’afectació de les àrees protegides del delta és prometre contes de fades.

“Per començar a parlar de compensacions actuals, si s’allarga la tercera pista i s’afecta la Ricarda, s’ha de parlar de les compensacions no executades de l’anterior ampliació de l’aeroport”, ha retret Vilalta a la també ex-batllessa de Gavà en una entrevista a Europa Press.

També ha titllat la postura de la ministra d’irresponsable: “No ens poden prometre contes de fades de compensacions si no s’han complert les compensacions anteriors.” A més, ha defensat que cal treballar per a cercar l’equilibri per millorar l’aeroport sense que atempti contra la preservació del medi i l’entorn.

Vilalta ha dit que ERC defensava que arribés la inversió de gairebé 1.700 milions d’euros i que es decidís des de Catalunya el projecte a través de la mesa tècnica impulsada pel govern de Pere Aragonès. La mesa compta amb agents socials, econòmics, territorials i institucionals.

“Aquest és l’acord. L’acord no és per a ampliar la tercera pista, l’acord és per a poder invertir aquests diners, i decidir des d’aquí la manera d’invertir-los. I aquesta inversió no necessàriament ha de passar per l’ampliació de la tercera pista, sinó que s’han d’estudiar alternatives que no destrossin el territori.”

Qualifica d’innegociable la preservació del delta del Llobregat, i de línia vermella l’afectació de la Ricarda, per la qual cosa ha demanat de cercar alternatives per a fer del Prat un aeroport de primera. En aquest sentit, ha destacat que calia que la Generalitat el gestionés perquè pogués assolir el seu potencial.

“La sociovergència de sempre”

Vilalta creu que el debat sobre l’ampliació del Prat s’ha simplificat i pervertit: “Hi ha hagut una proposta d’Aena que s’ha comprat acríticament per aquells que defensen la sociovergència de sempre.” A més, ha criticat aquells que havien aplaudit el projecte sense qüestionar-se res.

De totes maneres, quan li han demanat si aquestes crítiques eren per JxCat, Vilalta ha dit que no s’havia d’assenyalar ningú i que cada actor sabia com havia reaccionat a l’ampliació. En aquest sentit, considera que no es pot fer un projecte en contra de l’opinió dels ciutadans i de les institucions del territori afectat que no tinguin criteris ambientals.

Consens al govern

Vilalta també ha dit que hi ha consens dins el govern a diferència del govern espanyol, en què, a parer seu, els socis tenen discrepàncies, que també existeixen a l’Ajuntament de Barcelona, en què la batllessa Ada Colau és en contra de l’ampliació, però el primer tinent batlle, Jaume Collboni, hi és a favor.

“Les contradiccions les tenen molt més els altres. El govern diu, que és el mateix que diu ERC en l’àmbit de Catalunya, que si arriba una inversió, hem de decidir nosaltres com s’ha d’invertir per millorar la competitivitat de l’aeroport del Prat.”

Sobre si el govern pot perdre el suport de la CUP, que s’oposa frontalment a l’ampliació, ha dit que treballarien per no perdre’l i continuar sumant esforços, tot i que augura que es generaran moltes contradiccions i moments de complexitat, perquè encara es gestionen inèrcies de quaranta anys de sociovergència.

Sobre la possibilitat que aquesta inversió allunyi la instal·lació de la fàbrica de bateries elèctriques de Seat a Catalunya, Vilalta ha dit que un projecte no hauria d’anar en detriment de l’altre. “Ho volem tot: volem tenir el millor aeroport possible, i volem preservar el medi, i en aquesta línia volem la fàbrica de bateries”, ha afegit.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any