Entitats cíviques i sindicats d’ensenyament troben insuficient el decret de plurilingüisme de Marzà

  • La conselleria diu que l'esborrany és el resultat de mesos de reunions, propostes i debat amb la comunitat educativa i els experts

VilaWeb
Redacció
27.09.2016 - 22:00
Actualització: 27.09.2016 - 23:28

La Conselleria d’Educació va presentar finalment la setmana passada l’esborrany de decret de plurilingüsime que regularà el règim lingüístic del sistema educatiu valencià. La proposta, l’ha debatuda la comunitat educativa i les entitats d’ensenyament i llengua han començat a dir-hi la seva. D’entrada, fou el Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV) que va considerar que l’aproximació entre el règim lingüístic proposat i els models d’immersió que defensa el sindicat era insuficient. Ara hi ha més entitats de pes, com Escola Valenciana i El Tempir, o bé partits, com EUPV, que han alçat la veu per les mancances del decret.

Ahir es va reunir la mesa sectorial per a reprendre la negociació de l’esborrany de decret. Els sindicats hi van exposar les propostes de modificació. Segons que explica STEPV, la conselleria es va comprometre a respondre demà les propostes d’esmena rebudes en una nova reunió de la mesa. Amb tot, fonts del departament consultades per VilaWeb expliquen que abans de presentar l’esborrany s’han fet consultes als agents de la comunitat educativa i als partits durant mesos i després d’haver demanat un estudi a les Unitats per a l’Educació Multilingüe de la Universitat de València, la Universitat Jaume I de Castelló i la Universitat d’Alacant. Per tant, consideren que la versió presentada és el resultat de les aportacions i les propostes fetes.

Sobre les crítiques rebudes per part de les entitats i el sindicat educatiu majoritari, el conseller Marzà va dir dilluns que es tractava d’una proposta ambiciosa, però realista: ‘S’ha d’acompanyar en els aprenentatges; a ningú no li faràs parlar una llengua confrontant-s’hi.’ I va afegir: ‘L’objectiu del decret és molt clar: superar l’estadi en el qual estàvem fins ara, en què hi havia una barrera que segregava els xiquets a l’aprenentatge en castellà o en valencià; nosaltres pensem que l’ensenyament i l’aprenentatge de llengües ha de ser cohesionat i que s’ha de fer partint de la realitat i dirigint-nos cap als objectius òptims.’

El Tempir: un decret insatisfactori allunyat del model d’immersió
El Tempir d’Elx ha deixat clar que el decret no satisfà les seves expectatives ‘en la mesura que queda molt lluny del que esperàvem i, clarament, no el compartim’. Ha proposat cinc mesures concretes. L’entitat sempre ha defensat la necessitat que el sistema educatiu valencià contribueixi ‘decisivament a la consecució d’una autèntica cohesió social no sols educativa sinó també civil’. El Tempir explica per què defensa l’opció d’una metodologia d’immersió lingüística: ‘Sempre ha estat l’única viable per tal de vertebrar el territori tenint en compte sempre les diverses llengües que hi són presents.’ I sobre la proposta de decret diu: ‘Dista molt de contribuir a aquesta ansiada vertebració en tant que el valencià no és llengua vehicular ni s’aposta per una metodologia d’immersió, que realment és la inclusiva, la que permet conèixer el nostre territori, patrimoni, llengua i cultura d’una manera integral i, en definitiva, iguala tot el nostre alumnat fent-lo autènticament bilingüe, premissa bàsica per a ser plurilingües.’

El Tempir considera que el model proposat no és dinàmic, sinó ‘estacionari’, perquè alguns del programes, els bàsics i els intermedis, ‘reforcen una vegada més el bilingüisme dels valencianoparlants i el monolingüisme dels castellanoparlants’. El decret estableix un règim de sis nivells o programes lingüístics dels centres: bàsic 1 i 2, intermedi 1 i 2 i avançat 1 i 2, amb proporcions diferents d’ús vehicular del català, castellà o anglès en cada cicle. Per l’entitat d’Elx, s’haurien de suprimir els dos nivells bàsics, que no garanteixen l’aprenentatge mínim del català.

Com a entitat del sud, El Tempir considera encara més greu i sensible el fet que l’esborrany no inclogui la regulació de l’exempció de l’assignatura de valencià ‘fins a convertir-la en una mera dada percentual anecdòtica, irrellevant, conscients de la poca voluntat de determinats partits polítics de reformar la LUEV per fer-la desaparèixer’. Ho expliquen així: ‘Entenem que cal regular l’ús de l’exempció –bé en aquest decret, bé en una altra normativa–, perquè els centres educatius de zones històricament valencianoparlants com el Baix Segura no en facen una interpretació esbiaixada o parcial a l’hora d’aplicar-la. Cal recordar que l’exempció, que havia de respondre a una situació transitòria i excepcional, continua atorgant-se de manera excessivament generosa.’  I conclou: ‘O es regula i es fa testimonial o continuarem aprofundint un sistema de doble cooficialitat lingüística a doble velocitat, que podria generar l’enquistament del conflicte lingüístic que vivim en aquesta comarca malgrat els avanços dels últims anys.’

Escola Valenciana: eliminació d’itineraris
Escola Valenciana també ha anunciat algunes propostes d’esmena de la proposta de decret. L’entitat ha proposat d’eliminar els itineraris, per una raó: ‘No garanteixen un aprenentatge equilibrat de valencià i castellà.’ L’entitat proposa quatre nivells prenent de referència la designació que l’equip del conseller Vicent Marzà fa al decret: ‘L’Intermedi 1 hauria de ser el programa Bàsic, mentre que l’Intermedi 2 seria, senzillament, l’Intermedi, i l’Avançat 1 i 2 continuarien sent Avançat 1 i 2.’

L’entitat també parla de la importància d’implantar a tot el sistema educatiu l’únic model d’ensenyament que garanteix el domini de les dues llengües cooficials, com a mesura pal·liativa per capgirar la precària situació del català a l’escola i al carrer. I això implica, diu, minimitzar els efectes de la LOMCE en el sistema educatiu valencià i establir un calendari d’aplicació més àgil que no pas el que preveu el nou decret.

Per Escola Valenciana, la definició de l’esborrany de decret ha estat condicionada per les limitacions de la llei Wert. ‘De manera –diu–, que una vegada es derogue la LOMCE, sol·licitarà una actualització del Decret de Plurilingüisme Dinàmic.’ Amb tot, el president de l’entitat, Vicent Moreno, ha anunciat que ben aviat presentaria les seves propostes concretes de modificació de l’esborrany de decret.

EUPV: demana més valentia
La coordinadora d’Educació d’EUPV, Conxa Querol, va donar l’opinió del partit sobre l’esborrany de decret presentat: ‘Esperàvem que el Consell fóra més valent i presentara un text més ambiciós.’ Així mateix, va insistir que Esquerra Unida continuaria defensant la llengua catalana. ‘Com a part integrant de la Plataforma per la Defensa dels Drets Lingüístics, demanem que es tinga en compte la nostra opinió.’

EUPV no està d’acord en la quantitat de nivells i subnivells, i que en alguns no hi hagi equilibri entre el català i el castellà. ‘Creiem que el text ha de garantir que el valencià siga la llengua vehicular de l’educació i, tal com és redactat, no amb els mínims exigits’, va explicar Querol. I va afegir: ‘Valorem de manera molt negativa que el text no assegure que els centres educatius opten pel programa avançat, que és l’únic que garanteix la formació plurilingüe.’

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any