Els col·legis públics del País Valencià hauran de respectar el nom i el vestuari dels alumnes transsexuals

  • La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport ha establert el protocol d'acompanyament per a garantir el dret d'identitat sexual, l'expressió de sexe i la intersexualitat als centres educatius

VilaWeb
Europa Press
27.12.2016 - 12:42
Actualització: 27.12.2016 - 19:23

Els col·legis públics del País Valencià aplicaran un protocol impulsat per la Conselleria d’Educació de la Generalitat perquè els alumnes transsexuals o intersexuals puguin escollir el nom i la indumentària.

La Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport ha establert el protocol d’acompanyament per a garantir el dret d’identitat sexual, l’expressió de sexe i la intersexualitat als centres educatius, una mesura que avui entra en vigor amb la publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV). S’aplicarà als centres educatius públics i s’hi podrà acollir tota la resta de col·legis.

L’administració educativa explica en un comunicat la finalitat d’aquest protocol: ‘Afavorir la inclusió educativa, assumir la igualtat i la diversitat com a valors capitals i irrenunciables, de manera que totes les persones que conformen la comunitat educativa respecten i facen respectar els drets humans.’ Per això, diu, cal facilitar la construcció de la identitat de cada alumne i la participació activa en la vida del centre, de manera que senti la pertinença real al grup d’iguals, al centre i a l’entorn.

La conselleria explica també quins avantatges té el protocol per als professors: ‘Ajudarà els equips directius i els orientadors dels centres a tractar la identitat de gènere, l’expressió de gènere i la intersexualitat als centres educatius com a opcions socials normalitzades i ajudarà a prevenir casos d’assetjament escolar.’

El conseller d’Educació, Vicent Marzà, ha dit: ‘L’educació valenciana aspira a convertir-se en un espai d’inclusió en què tothom qui en forme part puga desenvolupar la seua identitat lliurement i sense traves.’ Per això demana que tota la comunitat educativa reconegui i valori la diversitat.

Cada centre elaborarà un projecte educatiu, el pla de convivència i igualtat i la resta de reglaments, plans i programes, partint dels principis de respecte a la llibertat individual i els drets d’identitat de sexe i orientació sexual.

Documentació administrativa
Des del punt de vista de l’organització del centre, la documentació administrativa tindrà en consideració el nom i el sexe amb què se sent identificat l’alumne, a petició de la família o de qui n’exerceixi la tutoria legal, quan ho comuniqui per escrit, mentre l’alumne sigui menor d’edat o no s’hagi emancipat.

Amb tot, la documentació oficial de l’alumne no podrà modificar-se fins que no s’hagi canviat  de nom al Registre Civil i no se n’hagi traslladat la documentació pertinent al centre. Sigui com sigui, es prioritzarà el benestar de l’alumnat.

A més, caldrà adreçar-se a l’alumne d’acord amb el nom i l’adscripció sexual que hi hagi escollit i comunicat al centre i es garantirà la llibertat de vestimenta amb què l’alumne se senti identificat.

Pel que fa a l’ús de les instal·lacions del centre, seran utilitzades segons la identitat sexual escollida, i es garantirà als alumnes l’accés als lavabos i als vestidors d’acord amb la identitat sexual manifestada.

Des del punt de vista educatiu, s’adoptaran totes les mesures necessàries encaminades a garantir el respecte pels transsexuals i intersexuals i un tracte igualitari i inclusiu.

El coordinador d’igualtat i convivència supervisarà totes aquestes actuacions, en col·laboració amb l’equip directiu, l’equip orientador i el tutor, especialment durant el procés de transició de sexe que efectuï cadascú durant la seva estada al centre.

A més, la Direcció General de Política Educativa promourà procediments de coordinació d’actuacions i d’intercanvi de recursos amb més departaments, especialment amb la direcció competent en igualtat i la direcció competent en salut sexual, orientats a la prevenció, detecció i intervenció en situacions de vulnerabilitat.

Espais lliures d’assetjament
Amb totes aquestes mesures, els centres educatius garantiran un clima de seguretat, de manera que les activitats es desenvolupin en espais lliures d’assetjament, agressió o discriminació per qualsevol motiu, diu la Conselleria.

‘Tots els agents educatius –afegeix– faran les actuacions necessàries per a la prevenció, detecció i eradicació d’actituds i pràctiques que manifesten prejuís sexistes o discriminació basada en prejuís negatius sobre la identitat de gènere, els sexes biològics no binaris o l’orientació sexual.’

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any