Els canvis en 13 línies de l’EMT de València i la nova línia 99 es posaran en marxa el pròxim 26 de juliol

  • Els canvis en 13 línies d'autobús de l'EMT que han sorgit de les propostes de l'Ajuntament de València i el posterior procés participatiu es posaran en marxa el pròxim 26 de juliol. Alhora, la nova línia 99, que assumirà el recorregut del Metrorbital, també entrarà en funcionament este dia, amb l'objectiu de construir una "xarxa en majúscules" i una "nova mobilitat més eficient, accessible, sostenible i de qualitat per als ciutadans".

VilaWeb
Redacció
07.07.2016 - 18:28
Actualització: 08.07.2016 - 00:12

VALÈNCIA, 7 (EUROPA PRESS)

Els canvis en 13 línies d’autobús de l’EMT que han sorgit de les propostes de l’Ajuntament de València i el posterior procés participatiu es posaran en marxa el pròxim 26 de juliol. Alhora, la nova línia 99, que assumirà el recorregut del Metrorbital, també entrarà en funcionament este dia, amb l’objectiu de construir una “xarxa en majúscules” i una “nova mobilitat més eficient, accessible, sostenible i de qualitat per als ciutadans”.

Així ho han explicat el regidor de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi; el gerent de l’EMT, Josep Enric Garcia; el cap de planificació de l’empresa, Gabriel Izquierdo i el responsable de màrqueting, Manu López. Per a Garcia, estos canvis, que afecten les línies 4, 6, 8, 9, 11, 28, 29, 31, 40, 71, 73, 81 i 95; són “molt seriosos i molt importants” per a aconseguir una xarxa “més potent”. Per part seua, Izquierdo ha dividit els canvis entre “menors” i “estructurals”.

Així, la línia 4 –que unix la plaça de l’Ajuntament amb el port i Natzaret– deixarà d’entrar en la dàrsena i la terminal de creuers i tornarà a passar per l’avinguda Enginyer Manuel Soto, amb l’objectiu que el seu recorregut siga “més ràpid”. Izquierdo ha explicat que este ha estat un canvi “d’última hora”, a partir de les propostes dels veïns. La línia mantindrà la seua freqüència actual.

En esta mateixa zona, un altre canvi a propostes veïnals portarà la línia 95 des de Natzaret fins al carrer Marcos Sopena per J.J. Dómine. La 95 també tindrà un canvi en Tirso de Molina, tot i que estes modificacions entraran en vigor al setembre.

Pel seu costat, la línia 6 –que unix Torrefiel amb l’Hospital La Fe– tindrà un canvi “menor” i modificarà el seu itinerari al centre de la ciutat. Així, evitarà la plaça de la Reina i la de l’Ajuntament i girarà al carrer la Pau cap a Marqués de Dos Aguas i Poeta Querol per a continuar el seu recorregut cap als barris del sud. Esta línia també mantindrà la seua freqüència actual, de 8 a 10 minuts en dies laborables.

La línia 8 tindrà un canvi estructural en què s’eliminarà tot el seu recorregut al nord de l’antic curs del Túria. Així, la línia que actualment unix l’Estació d’Autobusos i l’Hospital La Fe, s’acabarà el seu recorregut en la Porta de la Mar. Segons Izquierdo, esta modificació busca “concentrar esforços per a connectar la Nova Fe i Malilla”. Les freqüències d’esta línia en dies laborables passaran a ser de 8 a 11 minuts –actualment eren de 8 a 12–.

RECORREGUT “REITERAT”

La línia 9 també tindrà un canvi important, ja que també perdrà el seu trajecte per damunt de l’antic curs del Túria i acabarà en Albereda, per a evitar un recorregut “reiterat” amb altres línies, com la 29, la 71 i la 81. Així, la línia, que actualment unia les Universitats amb La Torre, s’acabarà el seu recorregut en l’Albereda.

Tot i això, esta finalització és temporal, ja que està previst que la línia concloga en el futur intercanviador que se situarà a la zona de Tetuan i la Porta de la Mar. Este canvi que està previst per a la tardor d’enguany. La línia mantindrà la seua freqüència actual de 7 a 9 minuts.

CENTRE D’ESPECIALITATS

Una altra de les línies que es modifica és la 11 –que unix Patraix i Orriols–, que deixarà de passar pel carrer Pintor Genaro Lahuerta i que “permetrà estalviar cinc minuts als veïns d’Orriols” en els seus viatges al centre en passar pel Carrer Almassora. En el sentit contrari, les parades al carrer Alboraia es reordenaran per a acostar-se al centre d’especialitats. La línia mantindrà la seua freqüència entre 8 i 9 minuts.

La línia 28 –que unix la Ciutat de l’Artista Faller i el Mercat Central–, per part seua, mantindrà la seua parada davant del Mercat Central i eliminarà el seu gir pels carrers de la Sang, Sant Vicent Màrtir i Baró de Cárcer i girarà en la banda nord de la plaça de l’Ajuntament. Esta línia mantindrà la seua freqüència actual d’entre 6 i 9 minuts.

NOU MOLES

La línia 29 –que unix l’Avinguda del Cid i les Universitats– deixarà de passar pel centre del barri de Nou Moles, l’antic curs del Túria i l’avinguda Blasco Ibáñez per a seguir un recorregut més recte per l’avinguda Pío Baroja, i els carrers Vall de la Ballestera, Joaquín Ballester, Reus, Ruaya, Molinell i les avingudes Primat Reig i Catalunya fins als campus de Tarongers. La freqüència de passada es manté en entre 8 i 11 minuts.

La línia 31 –que unix la Malva-Rosa i Poeta Querol– tindrà tres canvis menors en el seu recorregut: un d’ells serà en el districte Marítim, on els busos passaran pel carrer Dr. Lluch en lloc dels carrers Progrés i Río Tajo en direcció a la Malva-Rosa. La freqüència de passada serà la mateixa: de 10 a 13 minuts.

Un altre canvi serà a la zona de Serradora. La línia passarà ara per l’avinguda Marí Blas de Lezo i no per José María Haro. Així, passarà per l’estació del Cabanyal. Finalment, a la zona de les universitats, la línia deixarà de passar per General Elio en direcció a la Malva-Rosa per a recollir l’antic recorregut de la 9 per Doctor Moliner. La línia 71 també discorrerà per este carrer, en lloc de per l’avinguda de Suècia, com actualment.

Pel seu costat, la línia 40 –entre l’Estació del Nord i les universitats– augmentarà la seua freqüència en un minut –passarà a entre 9 i 11– i suprimirà la seua parada al carrer Xàtiva.

DESDOBLAMENT DE LA LÍNIA 81

Els canvis també afectaran les línies 73 i 81: la 81 mantindrà la seua freqüència i desdoblarà el seu recorregut –actualment entre Blasco Ibáñez i l’Hospital General– i arribarà fins a l’Estació del Nord i el carrer Sant Vicent Màrtir.

L’altre costat del seu recorregut actual l’assumirà la línia 73, que canviarà la part nord del seu recorregut actual. Així, esta línia deixarà de passar per les avingudes de Pío XII, Campanar i General Avilès, per a començar el seu recorregut en Sant Vicent Màrtir i passar pel Mercat Central i el carrer Quart. La freqüència es rebaixarà fins a gairebé la meitat, i passarà a ser d’entre 9 i 10 minuts.

NOVA LÍNIA 99

La nova línia 99, que substituirà el servici de Metrorbital –amb el qual “en principi” no coincidirà, malgrat que l’empresa concessionària seguix tenint el permís– tindrà una freqüència d’entre 9 i 11 minuts en laborables, respecte dels 15 i 20 actuals; de 14 a 15 minuts els dissabtes, respecte dels entre 40 i 50 actuals i d’entre 15 i 17 minuts els diumenges i festius, respecte dels 65 minuts actuals. Per a la posada en marxa d’esta línia, es crearan 70 parades i es posarà en marxa un sistema de prioritat semafòrica per als autobusos.

CRÍTIQUES

Respecte al procés participatiu que s’ha realitzat durant els mesos de maig i juny, Garcia ha assegurat que en l’EMT estan “molt contents” tot i que ha reconegut que “no ha estat fàcil”. “Hi ha canvis que són molt difícils de tirar endavant” i molts diuen que millor “no fer res”, ha afegit.

A preguntes dels periodistes sobre les crítiques veïnals, Grezzi ha assegurat que “tenen en compte les crítiques” però que el seu objectiu és “millorar les línies per a tots”. “Els ciutadans valoraran els intercanviadors i voran els beneficis”, ha assegurat.

PLA PER DONAR A CONÈIXER ELS CANVIS

D’altra banda, López ha explicat que per a comunicar estos canvis es portarà a terme una campanya en tres parts. Entre el 7 i el 8 de juliol es distribuiran 140.000 fullets genèrics dels canvis que es repartiran en els busos, per bustiada i en llocs com hospitals i centres de majors.

Entre el 18 i el 19 de juliol, es repartiran fullets específics dels canvis de cada línia, i durant els dos primers dies dels canvis haurà més fullets i diversos grups d’informadors tant a peu de carrer com l’autobús.

Tota la informació apareixerà també en un lloc web, les marquesines de les parades, el canal Bussi i en xarxes socials. Els plans de les noves línies es podran visitar en un lloc web.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any