Manifest de diverses entitats econòmiques a favor de l’ampliació de l’aeroport del Prat

  • "No es pot renunciar a una inversió de 1.700 milions d'euros en una infraestructura que contribueix en el 7% del PIB", defensen

VilaWeb
ACN
30.05.2021 - 12:01
Actualització: 30.05.2021 - 18:14

Els agents econòmics han reclamat un acord entre AENA, la Generalitat, l’AMB i els ajuntaments de Barcelona i del Baix Llobregat, propers a l’aeroport del Prat, que serveixi per a enviar a les institucions europees un missatge “clar i contundent de consens” que justifiqui l’ampliació de la infraestructura mitjançant el perllongament de 500 metres de la tercera pista i la construcció d’una terminal satèl·lit. Al manifest de l’acte convocat per al 2 de juny a ESADE a favor de l’ampliació i que ja compta amb més de 200 adhesions, les entitats del món econòmic sostenen que la decisió és “inajornable”. “No es pot renunciar a una inversió de 1.600-1.700 milions d’euros en una infraestructura que contribueix el 7% del PIB de Catalunya”, defensen.

Entre els convocants a l’acte del 2 de juny hi ha les patronals Foment del Treball, Pimec, la Cambra de Comerç de Barcelona, Barcelona Tech City, Mobile World Capital, el Cercle d’Economia, el Círculo Ecuestre, el RACC, ESADE i Barcelona Global, entre més de 200 entitats. Totes elles demanen que es confirmi l’ampliació de les instal·lacions per “reforçar” el Prat com a hub internacional.

Al manifest adverteixen que seria “senzillament inacceptable” que es rebutgés l’ampliació “en moments de tanta necessitat de recuperació econòmica”. “El cost d’oportunitat i d’imatge de no portar a terme aquesta inversió seria altíssim per a l’economia de Catalunya”, argumenta el text, que també subratlla que es perdria competitivitat i connectivitat “en un món cada cop més global”.

Es calcula que l’aeroport aporta al voltant d’un 7% del PIB a l’economia catalana i que si tirés endavant l’ampliació, la contribució s’elevaria fins al 9%. Amb tot, els signants del manifest veuen aquest projecte com “un imperatiu d’interès públic general, de caràcter social i econòmic”, tant per als empresaris com per a la resta de la ciutadania.

Un altre motiu que ho justifica, per a les entitats econòmiques, és que permetria que Barcelona i Catalunya fossin més que un destí de turisme sostenible i “dinamitzar l’activitat econòmica generant ocupació, atracció i retenció de talent i inversió internacionals”, aspectes que consideren “necessaris” per a la nova economia verda i blava.

També serviria, continuen, per a atraure activitats d’alt valor afegit “que exigeixen, en un món cada cop més global i urbanita, la necessitat d’un aeroport de primer nivell per atreure talent i inversió”.

A més, convertir l’aeroport en un hub internacional implicaria “donar sentit a la feina” feta els darrers anys pel Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries per atraure rutes transoceàniques i de llarga distància. Segons asseguren, que Barcelona esdevingui un hub també es traduiria en un reforç dels aeroports de Girona i Reus per als trajectes punt a punt, en línia amb els altres aeroports europeus.

Respecte a la biodiversitat i compensacions “adequades i proporcionades”

Un dels principals arguments en contra d’allargar 500 metres la pista curta és la invasió de la Ricarda, una zona protegida ambientalment. Per això, les entitats signants manifesten que l’ampliació de l’aeroport ha de ser “perfectament compatible amb la protecció de la biodiversitat mitjançant l’adopció de les mesures compensatòries adequades i proporcionades”. “Cal un diàleg sincer entre les administracions i les associacions implicades que permeti la recerca del consens i l’adopció que millori la situació de partida econòmicament i ambiental”, assenyalen.

Al mateix temps, fan una crida a AENA a comprometre’s a efectuar les compensacions 1 a 10 i la creació d’un nou espai natural del delta del Llobregat. “L’ampliació de l’aeroport ha de portar-se a terme amb ple respecte per l’ordenament jurídic català, espanyol i europeu en general i especialment de protecció de la biodiversitat, amb plena seguretat jurídica”, reitera el text.

Així mateix, consideren que si es concreta el projecte, hauria de ser “plenament conciliable” amb el port de Barcelona i permetre el “desenvolupament harmònic d’ambdues infraestructures, que són rellevants”.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any