El títol d’ESO precisarà que l’etapa s’ha superat amb una nota mitjana inferior al cinc

  • La Comissió Permanent del Consell Escolar de l'Estat ha acordat aquest dimarts 25 d'abril que el Ministeri d'Educació, Cultura i Esport cerqui una fórmula perquè el títol d'Educació Secundària Obligatòria (ESO) especifiqui amb un terme "anàleg" a l''aprovat' que s'ha superat l'etapa amb una nota inferior al cinc per evitar "confusió".

VilaWeb
Redacció
25.04.2017 - 16:30

MADRID, 25 (EUROPA PRESS)

La Comissió Permanent del Consell Escolar de l’Estat ha acordat aquest dimarts 25 d’abril que el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport cerqui una fórmula perquè el títol d’Educació Secundària Obligatòria (ESO) especifiqui amb un terme “anàleg” a l”aprovat’ que s’ha superat l’etapa amb una nota inferior al cinc per evitar “confusió”.

Així ho han explicat als mitjans de comunicació diversos consellers d’aquest òrgan consultiu que ha aprovat per unanimitat el dictamen relatiu al projecte de reial decret que regula les condicions per a obtenció dels títols d’ESO i Batxillerat, i que haurà de comptar amb un altre informe del Consell d’Estat abans que l’aprovi el Consell de Ministres.

El dictamen no valora que un alumne aconsegueixi el títol amb dues matèries suspeses o amb una nota inferior a cinc, sinó que demana que l’Administració precisi amb terme anàleg a l’aprovat que un estudiant en aquestes circumstàncies ha superat l’ESO. Aquesta observació, acceptada pels representants del ministeri en la Permanent, també serviria per a aquells que, tenint notes mitjanes altes, aparegui en el seu títol un terme diferent de l”aprovat’, tal com han explicat diversos consellers al final de la Permanent.

En concret, el projecte de decret del Govern espanyol assenyala que “el títol haurà de constar la qualificació final d’ESO”, que “serà la mitjana de les qualificacions numèriques obtingudes en cadascuna de les matèries cursades en l’ESO, expressada en una escala d’un a deu amb dos decimals”.

Sobre aquest punt, el Consell Escolar de l’Estat assenyala en el seu dictamen que en els casos en els quals el títol de graduat en ESO d’alumnes que tinguin una qualificació mitjana inferior a la “consideració habitual d’aprovat (cinc punts), aquesta figuri en aquest títol i pugui causar confusió en donar a entendre erròniament que no es va aconseguir l’aprovat”. I per a això, suggereix “reflexionar aquest extrem i valorar la inclusió del terme ‘aprovat’ o anàleg al costat de la qualificació final obtinguda.

“Es tracta de no generar confusió a una situació que, per defecte o per excés, no es correspon amb el terme ‘aprovat'”, ha explicat el president de la Confederació Espanyola d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes (CEAPA), José Luis Pazos, que ha estat qui ha redactat l’informe de la ponència sobre aquest decret.

En definitiva, el Consell Escolar de l’Estat no ha debatut sobre el fons, sinó sobre la forma, doncs una majoria dels consellers està a favor que un alumne amb dos suspensos, com ocorria fins ara, pugui obtenir el títol de l’ESO i passar a Batxillerat.

Només ANPE i CSIF han qüestionat que els estudiants passin amb dos suspensos i, de fet, el president de la primera de les organitzacions, Nicolás Fernández, ha defensat una esmena en aquest sentit, tal com va avançar aquest dilluns a Europa Press.

No obstant això, aquesta proposta ha decaigut amb vuit abstencions i nou vots en contra, entre ells, els dels tres representants de l’Administració per considerar que “seria anar en contra de la LOMCE”, tal com ha explicat als mitjans el president del Consell Escolar.

Els representants de STES, CANAE i CEAPA han advertit que el percentatge d’alumnes en aquesta situació, és a dir, amb una nota inferior al cinc, és “mínim” i “no arriba a l’un per cent” perquè les notes d’unes assignatures es poden compensar amb les d’unes altres i “el normal és que superin el cinc”.

En aquest sentit, han explicat que “en el pitjor dels casos” un alumne amb tot cincs i dos suspensos d’un, d’un total de 48 assignatures, poden obtenir un 4,8 de mitjana, “una nota molt propera a l’aprovat”.

El dictamen del Consell Escolar de l’Estat manté el seu advertiment sobre les matèries que no es poden suspendre de forma simultània per a l’obtenció del títol. Considera que existeix un “greuge comparatiu” entre l’alumnat de les comunitats autònomes amb llengua codicial respecte a la resta perquè els primers no poden suspendre alhora Llengua i Literatura cooficial i Matemàtiques i tampoc aquesta última i Llengua i literatura. “Aquests estudiants han d’estar pendents de tres assignatures i la resta de dues”, ha explicat Pazos.

Encara que aquest dimarts hi ha hagut consens quant a les observacions realitzades al projecte de decret del Ministeri d’Educació, alguns dels representants han criticat la “inseguretat jurídica” en la qual es troba l’alumnat d’educació bàsica, que, a un mes del final del curs, no sap exactament en què consistirà el títol de l’ESO. “Això demostra la improvisació del Govern espanyol a l’hora de legislar l’educació bàsica”, ha alertat el president de CANAE, Carles López.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any