El Síndic de Greuges avisa del risc d’una “triple xarxa” escolar amb oportunitats diferents

  • Alerta de "pràctiques segregadores" en escoles públiques i concertades

VilaWeb
Redacció
09.11.2016 - 13:53

Alerta de “pràctiques segregadores” en escoles públiques i concertades

BARCELONA, 9 (EUROPA PRESS)

El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha alertat aquest dimecres del “risc de configurar una triple xarxa” de centres escolars públics i concertats amb oportunitats educatives diferenciades per al seu alumnat.

L’informe ‘La segregació escolar a Catalunya (II): condicions d’escolarització’, continuació del presentat el juliol relatiu a l’admissió, avisa que es pot consolidar una triple xarxa: de públics i concertats amb una composició social desafavorida i projectes socialment estigmatitzats; una segona de públics i concertats amb un perfil social heterogeni i projectes educatius consolidats però no singularitzats.

I una tercera de públics i concertats, amb una composició social més afavorida que el seu entorn, amb projectes educatius capitalitzats i sovint singularitzats, amb capacitat d’atreure demanda, especialment de famílies amb més capital cultural i econòmic amb lògiques d’elecció més informades i estratègiques.

Tant Ribó com l’adjunta del Síndic, Maria Jesús Larios, han considerat molt positiva l’autonomia de centre que recull la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), però han demanat vetllar perquè els centres estableixin projectes compromesos amb la inclusió de la diversitat social del seu entorn.

Ha recomanat actuacions per evitar que l’existència de projectes educatius singulars en determinats territoris incideixi negativament en l’equitat en l’admissió i la composició social dels centres, i desenvolupar experiències de treball integrat per afavorir que els centres socialment més capitalitzats comparteixin recursos i dinàmiques amb les escoles de l’entorn.

“PRÀCTIQUES SEGREGADORES”

Ribó ha alertat també de “pràctiques discriminatòries i segregadores” en determinades escoles públiques i concertades que poden incidir en l’equitat i en la composició social dels centres.

El Síndic ha recordat que la prestació del Servei d’Educació de Catalunya comporta acceptar principis rectors com l’equitat del sistema, l’accés de l’alumnat en igualtat i l’escolarització equilibrada: “Sistema públic vol dir sistema públic”.

Entre aquestes pràctiques segregadores en centres públics i concertats, l’informe assenyala queixes rebudes com que el centre es dirigeixi a un determinat perfil social en l’admissió; magnifiqui les diferències amb altres; no informe adequadament de les quotes en les jornades de portes obertes, i transmeti “discursos de superioritat pedagògica” del seu projecte respecte a altres.

El Síndic també veu com pràctiques segregadores no disposar de mesures per garantir que els alumnes amb dificultats econòmiques puguin participar en les sortides i colònies o no tenir en compte a aquest alumnat a l’hora de programar l’oferta d’extraescolars.

L’assessor de l’àrea d’infància i educació del Síndic, Bernat Albaigés, ha assenyalat que els centres públics i concertats han de treballar “en clau de sistema”, i ha recriminat que hi hagi centres que no vegin més enllà del seu propi projecte.

L’informe del Síndic assenyala que persisteixen dèficits com les dificultats d’alumnat per sufragar el cost de l’hora complementària i les aportacions a fundacions en la concertada, així com els costos del menjador escolar, i ha lamentat que la Conselleria d’Ensenyament no és “prou proactiva” per supervisar i corregir aquestes anomalies.

El Síndic ha alertat també d’un “transvasament” d’alumnat de la pública a la concertada en el pas a Secundària, ja que en l’educació Infantil de segon cicle el percentatge d’alumnes en escoles públiques és del 67,2%, mentre que a l’ESO baixa al 61,9%.

CENTRES D’ALTA COMPLEXITAT

Ha recomanat avaluar l’impacte de la supressió de la sisena hora i de la implantació de la jornada compactada sobre la segregació escolar i promoure la instauració de jornades escolars similars als instituts de cada territori.

El Síndic de Greuges també ha recomanat garantir als centres amb una composició social desafavorida una dotació més de docents i introduir “mecanismes d’incentius” perquè els professors més qualificats prestin servei en els centres amb una complexitat més elevada.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any