Els plans A, B i C dels atacants, explicats per la corresponsal de The New York Times

  • L'atropellament massiu que finalment va tenir lloc a la Rambla de Barcelona va ser un últim recurs, un recurs improvisat i 'a la desesperada'

VilaWeb
Redacció
18.08.2017 - 20:07
Actualització: 19.08.2017 - 12:06

A hores d’ara, els Mossos d’Esquadra tenen clar que l’atropellament multitudinari d’ahir a la Rambla de Barcelona va ser un últim recurs, improvisat i ‘a la desesperada’. En tot cas, no era el pla inicial dels atacants. Les investigacions dutes a terme simultàniament a Alcanar, Cambrils, Vic i Ripoll així ho indiquen. Ara bé, quin era el pla dels autors de la matança?

La prestigiosa periodista Rukmini Callimachi, encarregada de cobrir la informació sobre l’autoanomenat Estat Islàmic per al diari The New York Times, ha explicat a Twitter que hi havia indicis que els autors tenien tres plans diferents. Milers de persones segueixen Callimachi a les xarxes, on habitualment comparteix informació obtinguda de fonts privilegiades. En aquest cas, ha publicat una sèrie de piulets que, segons que ha assegurat, estan basats en dades facilitades per ‘una font informada sobre la investigació a Barcelona’. Si fem cas d’aquesta informació, aquests eren els tres plans dels atacants:

Pla A
Els autors de la matança volien actuar amb un camió de gran tonatge, tal com recomanen les instruccions difoses per Estat Islàmic a través de la revista Rumiyah. La seva intenció era omplir el camió d’explosius per causar una gran mortaldat. Els mossos es van assabentar per una empresa de lloguer de vehicles que els joves havien intentat aconseguir el camió. Aquest pla, explica Callimachi, va quedar frustrat perquè els va ser impossible d’obtenir el permís de conduir un vehicle d’aquestes dimensions.

Pla B
Després del fracàs en l’intent de llogar el camió, Camillachi explica que els atacants van decidir llogar dues furgonetes. Volien fer-les servir com a vehicles bomba. Aquest pla, però, també va fracassar. Segons que explica, el material explosiu que volien fer servir va perdre’s en l’explosió a l’edifici d’Alcanar la matinada anterior a l’atac de Barcelona.

Pla C
Havent fracassat els plans A i B, els autors van passar al pla C: utilitzar les dues furgonetes per perpetrar atropellaments massius a Barcelona i a Cambrils. Un últim recurs que, de totes maneres, de moment ja ha causat catorze morts.

D’altra banda, Camillachi recorda que la zona de Cambrils és un dels focus més importants del salafisme. Posa l’exemple de Mohammed Attaex-membre de l’organització terrorista Al-Qaeda i el conductor del primer dels avions estavellats contra les torres bessones del World Trade Centre l’11 de setembre de 2001. Abans de l’atemptat, Atta va estar-se en un hotel de Salou.

Ací podeu llegir el fil complet amb l’explicació que Rukmini Callimachi ha penjat a Twitter:

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any