El parlament ha aprovat avui la Llei del Canvi Climàtic, que preveu la creació d’impostos per a gravar els grans vaixells i també les activitats econòmiques que contaminen. A més, consolida la taxa a vehicles contaminants. Es tracta d’una llei pionera a l’estat espanyol.

El text, que ha obtingut el suport de tots els grups i l’abstenció del PP, es marca l’objectiu d’aconseguir reduir el 40% de les emissions d’aquí al 2030, el 65% per al 2040 i el 100% per al 2050.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha destacat que aquesta és una llei de país perquè ha aconseguit un ‘amplíssim consens’, el que fa que sigui ‘duradora’ i que s’apliqui ‘governi qui governi’. ‘Catalunya ha acreditat que parla el mateix llenguatge que les societats més avançades en la lluita contra el canvi climàtic’, ha dit.

Al nivell del Regne Unit, França i Suècia
‘Serà la primera llei de canvi climàtic de l’estat espanyol i del sud d’Europa. Situem Catalunya a nivell del Regne Unit, França, Suècia ens reflectim en el millor’, ha afegit Rull.

A més, crea un fons climàtic per a l’execució de polítiques i accions de mitigació i adaptació, que servirà per a impulsar el foment de les renovables, descentralitzar les xarxes i fomentar l’autoconsum elèctric, fomentar els habitatges energèticament eficients i la mobilitat sostenible, l’eficiència i l’estalvi de l’aigua, la investigació i la conservació de la biodiversitat, entre altres mesures.

Impostos ambientals
Rull ha explicat que la norma inclou un impost que ja recollien el pressupost de la Generalitat del 2017 a les emissions de CO₂. dels vehicles, és a dir, l’impost ja funciona i ara s’integra en aquesta llei.

També inclou dues disposicions que insten el govern a preparar dos tributs els projectes dels quals de llei haurien de ser presentats per l’executiu en el mes de desembre: un en relació a les emissions de carboni de les activitats econòmiques i un altre sobre les emissions de grans vaixells.

Aquest ha estat un dels punts que la diputada del PP Marisa Xandri ha criticat, en concret el dels vehicles, perquè considera que es grava la tipologia de cotxe, però no el seu ús i no respon a la màxima de ‘qui contamina paga’ ni incentiva la renovació del parc mòbil.

Rull ha defensat la mesura perquè respon al que demana la llei de la UE als estats membres: ‘Li va donar una estirada d’orelles severíssim a l’estat espanyol que està a la cua de tributació ambiental’.

Els grups defensen la llei
El diputat de JxSí Ferran Civit ha destacat l’ambició del projecte, que ha anat absorbint propostes de científics i de la resta de grups, per la qual cosa ha aconseguit un ampli consens. Jordi Terrades (PSC) ha coincidit amb Civil i ha afirmat que és una bona llei amb una gran dosi de consens que ha canviat des de l’avantprojecte amb la introducció, especialment, de les consideracions de la cimera de París sobre el Canvi Climàtic.

La diputada Mireia Boya ha advertit que la CUP rebutja part la norma, ha defensat les mesures fiscals perquè si no ‘la llei seria una declaració de bones intencions’, per la qual cosa defensa la creació d’un règim sancionador. La diputada de CSQP Hortènsia Grau ha advertit que els costos de no actuar contra el canvi climàtic són més alts que els costos d’actuar contra ell.

Des de les files de C’s Sergio Sanz ha exigit no utilitzar el canvi climàtic com una lluita entre partits perquè considera que és una lluita que compromet a tots, per la qual cosa pot ser que Catalunya contribueixi a aquesta batalla amb la resta de regions, de l’estat i del món.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]