El desè festival Most es farà del 3 al 13 de juny, un Most de primavera

  • El Festival Internacional de Cinema del Vi es va haver d’ajornar l'any passat a causa de la pandèmia

VilaWeb
Cartell del 10è Most.
Montserrat Serra
29.05.2021 - 21:50
Actualització: 30.05.2021 - 22:54

Finalment, el desè Most, Festival Internacional de Cinema del Vi, que organitza el Vinseum (Museu de les Cultures del Vi de Catalunya), es farà del 3 al 13 de juny al Penedès i del 18 al 20 de juny al Priorat. El dijous dia 3 hi haurà la gala d’inauguració a l’Auditori Municipal de Vilafranca del Penedès, on es lliurarà un dels dos premis honorífics d’enguany a l’equip del Sapiens del Vi, encapçalat pel sommelier Ferran Centelles. El Most es clourà al mateix espai vilafranquí, amb el lliurament d’un premi honorífic al director i productor de cinema Pere Portabella. Durant la cloenda també es farà lliurament dels premis als films guanyadors de les seccions Collita i Brot i es projectarà per primera vegada el darrer film d’Agustí Villaronga, El ventre del mar. Ja vam explicar que les mesures que va imposar el comitè tècnic del PROCICAT el mes de novembre de l’any passat van obligar a cancel·lar el festival. El desè Most es va ajornar fins ara, cosa que el converteix en el primer (i segurament l’únic) festival Most que es farà a la primavera.

Entre les novetats que s’han incorporat amb les noves dates de primavera es destaquen els quatre films de la secció Gran Reserva, que ofereix pre-estrenes de films internacionals que hagin destacat en festivals reconeguts d’àmbit internacional, sobretot els europeus. Aquesta secció, com és lògic, s’ha reprogramat completament i tindrà l’esmentada estrena d’El ventre del mar i una selecció de títols internacionals premiats a Berlín i Venècia: el flamant Ós d’Or al millor film de la Berlinale, la iraniana La vida de los demás, de Mohammad Rasoulof; el drama romàntic d’època Ammonite, del director britànic Francis Lee, protagonitzat per Kate Winslet i Saoirse Ronan, i La mujer del espía, del conegut cineasta japonès Kiyoshi Kurosawa, que va guanyar el premi a millor director al Festival de Venècia.

També s’ha afegit a la programació l’estrena del documentari d’Amanda Sans Entre vinyes, una coproducció de Televisió de Catalunya i Incís Films. És un road movie sobre el món del vi i l’enoturisme emb tres personatges: l’escriptor Alberto Martínez López-Amor, el pintor basc Julio Arriaga i el winelover noruec Chris Grennes.

Tot esperant els guanyadors de la secció Collita

Els films a concurs de la secció Collita sumen 41 peces de nou països diferents: 14 documentaris, 10 ficcions i 17 anuncis, amb molta varietat d’enfocaments i pressuposts, segons que va explicar la fotògrafa i sommelier Clara Isamat, que és membre del jurat. En total, més de mil minuts de projecció. La temàtica dels films a concurs no és aliena al moment actual: destaca una forta preocupació pel canvi climàtic i de les maneres que l’home té de relacionar-se amb la natura. S’han presentat força films de ficció sobre el món del vi, en comparació amb anys anteriors, perquè sempre han predominat els documentaris. Uns quants d’aquests films a concurs es podran veure a la plataforma Filmin.

A més de Clara Isamat, conformen el jurat de la secció Collita el periodista Salvador Llopart, l’historiador del cinema Àngel Quintana, el viticultor Josep Maria Albet, del celler Albet i Noya, i la responsable del Centre Quim Soler, la literatura i el vi del Priorat, Roser Vernet. Adjudicaran set premis (el premi Vi Català, el gran premi del jurat, el premi a la projecció internacional, el premi al millor treball documental, el premi al millor treball de ficció, el premi al millor treball promocional i el premi Arrels).

Entre els films destacats de la secció Collita hi ha el que es projecta a la gala d’inauguració a l’Auditori Municipal de Vilafranca, el documentari Wine Masters: Penedès, Spain, una sèrie independent dels Països Baixos, dirigida per Klaas de Jonge, que en aquest capítol parla del canvi climàtic i la recuperació de varietats de raïm ancestrals, gràcies a la feina feta pel celler Torres, i que també se centra en la història d’aquesta família. Per tant, es tracta d’una mirada des de fora a un referent vinícola nascut al Penedès.

També es destaca el documentari Vignes dans le rouge, del director francès Christophe Fauchère, que segueix el dia a dia d’un grup que es dedica al món del vi i les inclemències que sofreix amb el canvi climàtic: fortes pluges imprevistes, la plaga del míldiu… El documentari mira de respondre la pregunta: la crisi climàtica pot convertir-se en una oportunitat per a mantenir França com una de les indústries capitals del vi al segle XXI? I un altre documentari esperat i a concurs és L’Âge d’or, de Jean-Baptiste Alazard, on es mostra l’experiència d’una parella que viu en comunió amb la natura, sense aigua corrent ni electricitat, que fa vi i viu segons el ritme de les estacions. Un diari filmat que mostra que es pot viure d’una altra manera. Entre els documentaris també es destaca el treball de Pablo Alonso, qui, amb Envino veritas: Galicia del terroir al natural, ha culminat la trilogia sobre el vi a Galícia. El film narra l’emergència del moviment de vins biodinàmics i naturals a les regions històriques de Ribeiro i Valdeorras.

Una retrospectiva dedicada al cinema català i molt més

Enguany, el país convidat és Catalunya i per això s’ha preparat una retrospectiva dedicada al cinema català amb quatre films: Angoixa, de Bigas Luna (1987), que presentarà Àngel Sala, director del Festival de Sitges; Pont de Varsòvia, de Pere Portabella (1990), que presentarà Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya; Noche de vino tinto, de José María Nunes (1966), introduïda per l’historiador de l’art Joan M. Minguet; i Vida en sombras, de Llorenç Llobet-Gràcia (1948), presentada per Mónica Jordan, responsable de la programació del Most.

El Festival Most també compta amb la secció Brots de curtmetratges a concurs. Enguany, el jurat ha estat format per l’actriu Marta Bayarri, el cineasta Daniel Villanueva i el periodista cinematogràfic Josep Maria Bunyol. El festival ha organitzat un Campus Brot, dedicat als estudiants d’audiovisuals.

L’11 de juny tindrà lloc al Centre d’Interpretació del Cava la Fassina (Sant Sadurní d’Anoia) la jornada formativa amb les ponències “Una mirada estètica als 10 anys d’anuncis del Most”, “Comunicació del vi 2021” i “Presentació de les noves campanyes de DO Catalunya i de Cultivare de Vallformosa”, que es presenta com una matinal de reflexió entorn de la comunicació del vi i inclourà la ponència d’Iván Pintor, professor de Comunicació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra, sobre l’encaix estètic dels anuncis presentats en deu anys del Most Festival. Seguidament, es projectaran els treballs audiovisuals publicitaris que formen part de la secció Collita del Most 2021.

El programa d’activitats complementari

Aprofitant el bon temps, el Most oferirà la seva sessió més vintage el divendres 4 de juny amb Bloody Most, en format de cinema d’estiu a la fresca a la plaça de Jaume I de Vilafranca. A més del programa cinematogràfic, el festival també ofereix un programa d’activitats complementari ben complet i interessant, amb cinc tasts que casen cinema i vi.

El Most 2021 també presenta el cicle Most als cellers, vetllades amb el millor cinema del vi projectat a sis cellers penedesencs. El Most Festival converteix en sales de cinema del vi els espais més emblemàtics dels cellers Sumarroca, Recaredo, Codorniu, Celler de l’Hospital de Sitges (municipi que s’hi incorpora enguany), Jean Leon i Celler Eudald Massana.

L’onzè festival Most es tornarà a fer al novembre, però ja serà el 2022.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any