La Mediterrània: un viatge de l’idil·li a l’horror

  • Artistes de més de trenta nacionalitats mostren el canvi en la percepció de la Mediterrània a l’IVAM

VilaWeb
Redacció
19.02.2016 - 02:00
Actualització: 19.02.2016 - 07:39

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) proposa un viatge històric per la Mediterrània a través d’un centenar d’obres. Amb artistes de trenta nacionalitats diferents, l’exposició ‘Entre el mite i l’espant. El Mediterrani com a conflicte’ retrata l’evolució que hi ha hagut en la visió de la Mediterrània, que ha passat de ser un lloc mitificat a un espai on prevalen el temor i la incomprensió.

Tres poemes de Kavafis reben el visitant a la mostra, que es divideix en dos blocs. El primer és dedicat a la mitificació europea de la vida a la Mediterrània, a mitjan segle XIX. ‘El Mediterrani es percebia com una font de plaer sensual i sexual, un lloc on recuperar energies i guarir-se de malalties’, explica José Miguel G. Cortés, comissari de l’exposició.

Aquesta primera sala mostra evidències d’aquesta mitificació amb la fotografia de l’alemany Herbert List, els paisatges idíl·lics de Sorolla, Benlliure i Pinazo i obres de Wilhelm von Gloeden i Nicolàs Muller, entre més.

La Mediterrània, zona de conflicte, mort i espant
A la segona part de l’exposició, hi ha obres d’artistes contemporanis de països mediterranis que mostren la problemàtica des de la quotidianitat. ‘Els artistes parlen de la seva vida privada […], una vida condicionada per la violència, la guerra o el racisme.’ Aquesta visió de la Mediterrània com una zona de conflicte, mort i espant es vincula a la migració i als viatges temorosos que, en molts casos, resulten mortals. Tanmateix, la mostra s’allunya d’imatges de violència explícita i que colpegen l’espectador i promou, en canvi, unes obres més subtils i poètiques.

L’albanès Adrian Paci, el valencià Sergio Belinchón i el palestí Taysir Batniji són alguns dels artistes que retraten aquesta visió catastròfica. La malenconia i la mirada distant de la diàspora és retratada en les fotografies de la marroquina Yto Barrada i les de l’algeriana Zineb Sedira.

L’exposició culmina amb les fotografies de Montserrat Soto, els vídeos d’Akram Zaatari i l’obra de Bouchra Khalili, ‘una metàfora poètica d’aquests viatges de migració que, a vegades, duren molts anys’.

‘Entre el mite i l’espant. El Mediterrani com a conflicte’ es podrà veure fins al 3 de juliol i serà complementada amb les projeccions ‘Cinema a la vora del Mediterrani’ del 25 de maig al 15 de juny, així com una jornada de conferències juntament amb l’Institut del Mediterrani.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any