Grècia, la Mediterrània, el viatge i les migracions són els temes cabdals del Festival Grec d’enguany. Carregat amb més d’un centenar d’espectacles de teatre, música, dansa i circ, el Grec arrenca aquest cap de setmana a Barcelona, amb l’estrena a càrrec d’una de les companyies de dansa més prestigioses d’Europa: Programa Mixt, de la Dresden Frankfurt Dance Company de Jacopo Godani.

Amb la nova direcció artística de Francesc Casadesús, el fil conductor del festival d’enguany són els viatges per la Mediterrània; un concepte molt actual i ampli que admet propostes de tota mena. Es podrà viatjar a la Grècia clàssica d’Eurípides amb la versió de les Troianes que ha fet Carme Portaceli i Jordi Savall proposa un passeig per l’islam del segle XIV, amb la companyia del mític Ibn Batutta. També hi haurà espai per a propostes teatrals més contemporànies, com ara el díptic de l’aclamat director libanès Wajdi Mouawad i les Històries d’Istanbul de Yeşim Özsoy. En música, cal destacar el hip-hop franco-algerià de Kader Attou i en circ la barreja de tradició, equilibris i humor del Grup Acrobàtic de Tànger.

Fora del fil conductor principal, sobresurt E.V.A., l’obra que T de Teatre estrena amb Julio Manrique per celebrar els vint-i-cinc anys de la companyia, i la nova proposta de Pau Miró que es podrà veure a la Sala Beckett. També hi haurà un record especial pels vint-i-cinc anys dels Jocs Olímpics de Barcelona: una vetllada de rumba que es farà el 25 de juliol, data d’inauguració dels jocs.

Ací trobareu una vintena de propostes del Grec 2017:

TEATRE

E.V.A., de T de Teatre. El dolor pot prendre mil i una formes, des de la física fins a l’espiritual. Ens ho expliquen les quatre protagonistes d’aquesta peça teatral en una comèdia dramàtica. L’obra ha estat coescrita i dirigida per Julio Manrique amb motiu dels vint-i-cinc anys de la companyia. Del 3 de juliol al 6 d’agost, al Teatre Romea.

Un tret al cap, de Pau Miró. Una història, tendra i amarga alhora, interpretada per tres personatges femenins que ens parlen de les formes diverses que pren la censura, tant en l’àmbit públic com en el privat. Enjòlit periodístic protagonitzat per Emma Vilarasau, Imma Colomer i Mar Ulldemolins. Del 5 al 30 juliol a la Sala Beckett.

Beware of Pity (La impaciència del cor), de Stefan Zweig. Un mite del teatre i una companyia alemanya interessada en els nous llenguatges converteixen una novel·la de Stefan Zweig en un relat polifònic gràcies a la força expressiva del vídeo i del teatre. Espectacle en alemany sobretitulat en català. 8 i 9 de juliol al Teatre Lliure Montjuïc.

Històries d’Istanbul, a contrapeu, de Yeşim Özsoy. Dotze personatges ens mostren, en un seguit d’històries encreuades i amb un ritme marcat per la música otomana, la vida en una ciutat que fa de frontissa entre continents i cultures. Amb Mercè Arànega, Jordi Martínez i Carles Gilabert. Del 13 al 16 de juliol al Teatre Lliure.

Calígula, d’Albert Camus, dirigida per Mario Gas. L’absurd existencial, el nihilisme i els abismes del poder són alguns dels temes que toca aquest muntatge, en què s’escenifica una de les grans peces dramàtiques del novel·lista i dramaturg francès nascut a Algèria. Amb Pablo Derqui, Borja Espinosa, Pep Ferrer i Mónica López. En espanyol. Del 20 al 23 de juliol al Teatre Grec.

Inflammation du verbe vivre, de Wajdi Mouawad. Wajdi Mouawad mateix interactua amb imatges cinematogràfiques en la narració d’un viatge físic i metafòric a la recerca del rastre de Filoctetes, l’heroi de Sòfocles, en la Grècia d’avui. Espectacle en francès sobretitulat en català. 21 i 22 de juliol al Teatre Lliure Montjuïc.

Les larmes d’Oedipe (Des mourants), de Wajdi Mouawad. La segona part del díptic Des mourants és un oratori poètic de tres veus basat en Èdip a Colonos, que confronta el món dels mites fundacionals de la nostra civilització i l’actual. Espectacle en francès sobretitulat en català. 21 i 22 de juliol al Teatre Lliure Montjuïc.

Fugit, de la Companyia Kamchàtka. Els mateixos espectadors es converteixen en protagonistes d’una fugida que els farà redescobrir, des d’una perspectiva insòlita, la ciutat i els qui l’habiten. Espectacle itinerant i participatiu pels carrers del Poble-sec. 26 i 27 de juliol en carrers i places del Poble-sec.

Troyanas, d’Eurípides, dirigida per Carme Portaceli. Les dones de Troia, interpretades per un planter d’actrius extraordinàries, pugen a l’escenari per explicar-nos en primera persona els abusos de què van ser objecte per part dels guanyadors de la guerra. Amb Aitana Sánchez-Gijón, Ernesto Alterio i Míriam Iscla. En espanyol. 30 de juliol al Teatre Grec.

MÚSICA

Bowie is Symphonic, amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya. Una formació simfònica reinterpreta temes de Blackstar, l’últim disc d’una de les veus fonamentals de la música del segle XX. Activitat vinculada a l’exposició ‘David Bowie Is’ del Museu del Disseny de Barcelona. 13 de juliol a l’Auditori.

Fermín Muguruza. El músic basc tanca la seva residència a la Fabra i Coats reinterpretant el seu repertori en companyia d’una big band formada per divuit dones i dos homes, tots estudiants, ex-alumnes o col·laboradors del Taller de Músics. 15 de juliol al Teatre Grec.

Mishima i Joan Miquel Oliver. Dos dels punts forts de l’escena musical independent en català comparteixen escenari en una nit excepcional, en què interpretaran cançons dels seus discs més recents. 17 de juliol al Teatre Grec.

Rumberos, pugin a l’escenari. La rumba acapararà una nit de música dedicada als Jocs Olímpics del 1992, dels quals enguany es commemora el 25è aniversari. Amb Sabor de Gràcia, Chacho, Rumba Tres, Peret Reyes, Los Amaya, Johnny Tarradellas, Manel Joseph (Orquestra Plateria), la Pegatina, Joan Garriga i Gertrudis. 25 de juliol al Teatre Grec.

Jordi Savall i Hespèrion XXI, amb el concert Ibn Battuta. El viatger de l’Islam. El viatger més conegut del món islàmic inspira un concert en el qual un gran mestre de la música antiga reconstrueix el seu viatge, des de la Mediterrània cap a Àsia. 31 de juliol al Teatre Grec.

DANSA

Dresden Frankfurt Dance Company, de Jacopo Godani. Virtuosa, complexa, sofisticada… Així és la dansa d’aquesta prestigiosa companyia alemanya que obre el Grec 2017 amb tres coreografies del seu director artístic. 1 i 2 de juliol al Teatre Grec.

My baby is a queen, de la companyia la Petita Malumaluga. Un espectacle pensat per als nadons i les famílies que parla de la diferència i de la manera com ens la mirem. Un espectacle per a infants de menys de tres anys. 15 i 16 de juliol al Mercat de les Flors.

Kader Attou i la companyia Accrorap. Un dels valors més nous de la dansa francesa actual ens convida a reflexionar, a ritme de hip-hop, sobre el fenomen de l’emigració i els somnis de l’exili, especialment en el context de les relacions entre França i Algèria. 24 i 25 de juliol al Mercat de les Flors.

CIRC

CorroC, de la companyia Escarlata Circus. Una experiència, concebuda com una visita guiada a una col·lecció de pedres amb forma de cor que prenen vida, expliquen històries i esdevenen l’eix d’un exercici ‘geo-cardio-teatral-circense’. Del 10 al 13 de juliol al Museu d’Arqueologia de Catalunya.

Halka, del Groupe Acrobatique de Tanger. La tradició marroquina de la pràctica acrobàtica es combina amb la creació contemporània, la música i l’humor, en el quart espectacle d’una companyia especialment estimada pels barcelonins. 12 i 13 de juliol al Teatre Grec.

La grenouille avait raison, de James Thierrée. Un artista singular que ha sabut crear un llenguatge propi a partir de la fusió d’arts escèniques diverses porta a Barcelona una història que s’adreça a petits i grans. 26 i 27 de juliol al Teatre Lliure Montjuïc.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]