El “Despertar” de Perico Pastor després de cinc setmanes en coma

  • El pintor, dibuixant i il·lustrador inaugura avui una exposició a Sant Cugat amb obra feta després de tenir un infart i d'una llarga recuperació

VilaWeb
Martí Estruch Axmacher
25.11.2021 - 21:50

Un home somnia que la seva consciència té forma de barret, concretament un barret com els que duia Frank Sinatra. Però el seu és de gelatina transparent i permet de veure les sinapsis, uns fils de colors que connecten les neurones. De cop, el barret es transforma en un bistec tàrtar que llisca per un taulell inclinat i és a punt de caure a l’aigüera. Finalment, unes mans aturen la trajectòria i salven la consciència-barret-bistec tàrtar.

Aquest home és el pintor i dibuixant Perico Pastor i quan es desperta li expliquen que ha estat cinc setmanes en coma, després de tenir un infart i un col·lapse generalitzat. Un any més tard, asseguts al seu taller entre làmines i pinzells, amb música de Mozart de fons, Pastor m’explica que mai no li han interessat els somnis i tampoc no els recorda mai, però que la sensació que va tenir d’aquelles cinc setmanes és com d’un únic somni molt llarg. I que era conscient que si el bistec tàrtar hagués caigut a l’aigüera, allò hauria estat el final i avui ja no hi seria.

Però no va hi caure. Perico Pastor es va despertar i va començar un llarg període de recuperació, que de fet encara no s’ha acabat. Primer a l’Hospital de Sant Pau i després a l’Institut Guttmann. Allà, al Guttmann, un 7 de gener, va néixer l’exposició que avui inaugura a Sant Cugat i que es titula “Despertar”. Feia una setmana que s’havia despertat i, tot i que encara estava mig grogui, ja havia tingut temps de reflexionar una mica i tenia clar que calia “fer bullir l’olla”.

Per a un pintor, fer bullir l’olla és pintar, és clar. Va escriure al seu amic Jordi Batlle, de La GaLeRia de Sant Cugat del Vallès i li va dir que hi havia una exposició a fer amb això que vivia. El galerista li va dir que endavant i aquí va començar l’aventura. Pastor era conscient de les seves limitacions, que eren totals: no podia obrir ni una ampolla d’aigua, m’explica. Però sí que podia agafar un pinzell i així va començar a fer uns primers dibuixos, ell en diu dibuixets, molt senzills i de traç tremolós, que ara m’ensenya orgullós.

Els primers dibuixos els va fer a partir de records i després en va començar a fer al natural. Són els apunts que més tard, a l’estudi, li han servit per a fer els quadres que es poden veure a Sant Cugat d’avui fins al 8 de gener. En total n’hi ha 102, de mides i formats diferents. Per una banda, hi ha dibuixos de la vida quotidiana, de tots aquells gests i activitats que fem cada dia sense ser conscients que el nostre cos és una màquina perfecta però també fràgil. I per una altra hi ha els quadres de la seva estada a l’hospital i a l’Institut Guttmann, una sèrie que entronca amb el projecte que va dedicar a l’Hospital Clínic quan la seva dona hi va estar ingressada una llarga temporada.

Li demano si aquesta nova exposició s’ha d’entendre com un cant a la vida. Em diu que sí, és clar. Que té més ganes de viure que mai. Però també la vol dedicar a tota aquesta gent que té cura dels altres i els ajuda a recuperar la salut, al personal mèdic en conjunt. Els processos de recuperació sovint són lents i a vegades cal recomençar de zero. La primera vegada que entres al Guttmann t’impressiona que tothom vagi amb cadira de rodes, em diu, però és que a més després descobreixes que els que van amb cadira de rodes són els que estan bé!

Abans d’anar-me’n li pregunto si li han quedat seqüeles i em diu que no, que encara està prim i li falta reforçar la musculatura, però que en general està molt satisfet de l’evolució. Aquest estiu, sense anar més lluny, va haver de conduir d’una tirada des de Cadis fins a Barcelona i se’n va sortir sense dificultats. I m’acaba parlant de la memòria: confon dates i barreja els noms dels fills, però això ja ho feia abans. En canvi, quan es va despertar del coma, encara a l’Hospital de Sant Pau, va ser capaç de recordar que tenia un client que havia de recollir un quadre que era un regal de Nadal, i ho va resoldre. Vol dir que les neurones que hi havia dins el seu barret de Frank Sinatra també s’havien despertat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any