Educació avaluarà les competències que no recull l’informe PISA amb noves proves en 6è de Primària i 4t d’ESO

  • Creu que les dades demostren que repetir curs "no servix" i advoca per la renovació pedagògica i programes específics per a l'alumnat

VilaWeb
Redacció
14.12.2016 - 17:11

Creu que les dades demostren que repetir curs “no servix” i advoca per la renovació pedagògica i programes específics per a l’alumnat

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

La Conselleria d’Educació prepara noves proves per a avaluar l’alumnat valencià en tots aquells àmbits del coneixement i competències que no analitza l’informe PISA. Estos exàmens es faran coincidir amb els establits a l’àmbit estatal en 6è de Primària i 4t de l’ESO però abraçaran més matèries.

L’objectiu és obtindre un “mapa real de l’educació” per a “millorar el sistema i veure el resultat de les polítiques educatives” que se’n van aplicant, ha subratllat el conseller d’Educació, Vicent Marzà, en roda de premsa al costat del secretari autonòmic, Miquel Soler.

L’informe d’Avaluació Integral d’Alumnes de 2015 (PISA, en les seues sigles en anglès) de l’OCDE que es va donar a conèixer el 6 de desembre, oferix una “foto fixa i parcial” tenint en compte que és la primera vegada en 15 anys que la Comunitat participa en estes proves i no es pot veure l’evolució, ha lamentat Marzà. A més, avalua únicament la competència en matemàtiques, ciències i lectura i la intenció de la Conselleria és “completar esta imatge” i abraçar “competències socials i cíviques, digitals o com aprendre a aprendre”, ha apuntat.

Cal destacar que ha participat una mostra representativa de 2.038 alumnes de 15 anys de 53 centres –756 alumnes de 18 centres Alacant, 168 de 4 centres de Castelló i 1.114 alumnes de 21 centres de València. Els resultats situen la Comunitat Valenciana per baix de la mitjana nacional en matemàtiques i per damunt en lectura.

En concret, en Ciències, el 15% dels alumnes de la Comunitat Valenciana han obtingut un insuficient, un 29% suficient, 33% bé, 18% notable i un 4% excel·lent. En Lectura, el 14% insuficient, el 25% suficient, 33% bé, 22% notable i un 5% excel·lent, mentre en Matemàtiques, el 20% té un insuficient, el 28% suficient, el 29% bé, 18% notable i un 6% excel·lent.

Marzà ha assenyalat que PISA pren com a mesura l’Índex Socioeconòmic i Cultural (ISEC) de l’alumnat i en el cas valencià, se situa just al centre d’on es pressuposa, el que segons la seua opinió “demostra que les polítiques de l’antic govern del PP reproduïxen al detall les desigualtats socioeconòmiques de l’alumnat”, una situació que el nou conseller vol “revertir” garantint la igualtat d’oportunitats i augmentant la qualitat educativa dels estudiants, independentment de la seua procedència.

Per això, ha incidit en dos eixos fonamentals: “mesures de justícia social i renovació pedagògica”. En este sentit, ha destacat algunes de les mesures que ha posat en marxa el seu departament com són la creació de les aules 2-3 anys, la baixada de ràtios, l’augment del professorat, el programa de Xarxa Llibres, l’augment de les ajudes de menjador o del bo infantil.

EL 35% DELS ESTUDIANTS VALENCIANS REPETIX ALGUN CURS

Alhora, ha ressaltat els plans per a desenvolupar l’èxit escolar a través del Pla d’Actuació per a la Millora (PAM), Programa de Millora de l’Aprenentatge (PMAR) i el Programa de Reforç (PR4) o el nou model de formació del professorat amb àrees específiques com infantil, educació inclusiva, plurilingüisme, àmbit científic, tecnològic i matemàtic, humanístic i social, la formació professional i l’àmbit artístic i expressiu.

En este punt, Miquel Soler ha apuntat que esperen que abans del mes de març de 2017 puguen estar ja en marxa els Cefires específics per a poder començar l’últim trimestre del curs programes de ciències socials, artístiques, tecnologia, robòtica, astronomia i literatura “que puguen permetre consolidant una oferta en tot el territori a l’alumnat amb més capacitats i motivació per a aprendre”.

El secretari autonòmic ha considerat fonamental este tipus d’oferta formativa per a evitar recórrer a “repetir curs”, una situació per la qual passa el 35% dels alumnes valencians en algun moment durant l’ensenyança obligatòria, per damunt de la mitjana espanyola (31%) i del conjunt de la països de l’OCDE (11%).

Tot i això, ha assenyalat, “només” el 14% dels valencians ha suspès Llengua en PISA, el 15% en Ciència i el 20% en Matemàtiques. De fet, el 66% dels alumnes valencià que repetix curs aprova les proves de PISA. Repetir curs hauria de ser una eina perquè els alumnes vagen millor el següent curs, però per a Soler, les dades “demostren que no servix amb caràcter general” pel que ha advocat per “obrir una reflexió” en este sentit.

A més, ha criticat que els governs populars tant central com autonòmic consideraven “imprescindible” canviar la llei educativa. Tot i això, PISA posa de manifest amb la mateixa norma hi ha resultats tan “dispars” entre CA que arriben als 50 punts.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any