Desestimada la demanda perquè CaixaBank tornés les comissions per l’ús dels caixers als ‘no clients’

  • L'associació d'usuaris de bancs, caixes i assegurances va estimar l'octubre l'import total cobrat entre març i setembre en uns 16 milions d'euros

VilaWeb
Europa Press
06.05.2016 - 20:20
Actualització: 06.05.2016 - 20:21

El Jutjat Mercantil 3 de Barcelona ha desestimat la demanda que Adicae va presentar l’octubre per reclamar que CaixaBank tornés als no clients la comissió de dos euros que els va cobrar, entre el març i el setembre del 2015, per treure diners de la seva xarxa de caixers.

La decisió nega que fos una pràctica abusiva perquè la normativa reconeix que la retirada d’efectiu per un no client és un servei que té un cost, i també reconeix a les entitats titulars dels caixers la facultat última d’establir el preu del servei de retirada d’efectiu per a usuaris no clients.

L’Associació d’usuaris de bancs, caixes i assegurances va estimar l’octubre l’import total cobrat entre març i setembre en uns 16 milions d’euros i el considerava il·legal perquè es cobrava una doble comissió a l’usuari: per part de l’entitat del caixer i per la seva.

Un portaveu d’Adicae va explicar llavors que defensaven que va ser una ‘pràctica abusiva’ perquè la llei impedeix cobrar dues comissions per un mateix servei, i ha assenyalat que 350.000 persones van signar contra aquest recàrrec.

CaixaBank va deixar de cobrar aquesta comissió als usuaris el 3 d’octubre, coincidint amb l’entrada en vigor del nou Reial Decret Llei que prohibeix repercutir al no client la comissió per usar el caixer, sinó que cal aplicar a l’entitat emissora de la targeta.

Així, la nova normativa avala el model que el propietari del caixer té dret a cobrar pel seu ús, tot i que no al client final, sinó a les altres entitats.

Fins a l’aprovació del Reial Decret Llei, CaixaBank defensava la legalitat d’aquest recàrrec, així com que s’informava l’usuari del caixer a través de la pantalla abans d’acceptar treure diners. Sobre aquest punt, Adicae argumentava que l’advertència de la pantalla respon a l’obligació legal del deure d’informació, però no equival a un consentiment contractual.

Adicae recorrerà contra la sentència fins a instàncies europees si és precís, i ha considerat que la justícia es basa en informes esbiaixats del Banc d’Espanya, ‘comprovat defensor de la banca en contra dels usuaris.’

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any