Crítica unànime del Consell de la Cultura a Collboni per la campanya fallida d’enviament de llibres a Trump

  • 'El missatge que volia transmetre era, més que buit, inexistent’, diu en un comunicat

VilaWeb
Redacció
17.05.2017 - 11:16

El comitè executiu del Consell de la Cultura de Barcelona ha fet pública avui una crítica unànime al regidor de Cultura, Jaume Collboni, per la campanya que es va encarregar a l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub) de foment de la lectura. Una campanya, encarregada a l’empresa publicitària de Risto Mejide, Aftershare, que fou molt polèmica i es va acabar retirant. Va ser ‘una campanya de comunicació elaborada amb malaptesa manifesta’ i ‘no contribueix a mantenir el prestigi de la ciutat en l’àmbit del llibre i la lectura’, diu el comitè executiu del Consell de Cultura en un comunicat.

El comitè afegeix que els continguts d’aquella campanya, que es basava a demanar als bibliotecaris i llibreters de Barcelona que triessin dos llibres per enviar-los al president dels Estats Units, Donald Trump, ‘contradiuen els valors inherents a les polítiques públiques de foment de la lectura.’ I que cercava ‘un efecte de notorietat efímera per mitjà d’unes actuacions que xocaven directament contra els objectius proposats.’ Afegeix la crítica d’haver-se fet ‘d’esquena al sector de professionals de l’àmbit del llibre i les lletres’. I rebla que ‘el missatge que volia transmetre era, més que buit, inexistent.’

Recorda també la xarxa àmplia de professionals existents a Barcelona en l’àmbit del llibre i les lletres ‘amb els quals s’ha de comptar’.

I fa dues recomanacions a l’Icub:

«Cal posar en marxa els processos necessaris per elaborar i definir un ‘Pla de foment de la lectura’ que incorpori mesures a llarg, mitjà i curt termini, i que compti amb la participació dels principals agents de l’àmbit de la lectura. En aquest sentit, instem a integrar en aquest procés tant els organismes de participació ja existents (com la Comissió de Lectura Pública) com les taules i els espais que es crearan en breu, en el marc del desenvolupament de la Mesura de Govern ‘La política del sector del llibre de l’Ajuntament de Barcelona’.

Cal que les campanyes i plans de comunicació siguin coherents amb els plantejaments i objectius dels Plans, especialment de tots aquells que tinguin una especial significació estratègica en termes de polítiques culturals (el de foment de la lectura, en aquest cas). En aquest sentit, demanem que es prenguin les mesures oportunes per tal de mantenir aquesta coherència i, per tant, rectificar tots els plantejaments que no es corresponguin amb els valors intrínsecs al foment de la lectura.»

Antonio Ramírez (president), Miquel Cabal, Amadeu Carbó, Ingrid Guardiola, Martina Millà, Cristina Pujades i Victòria Szpunberg

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any