Coincidint amb el Dia Mundial dels Drets del Consumidor, la Plataforma per la Llengua ha estrenat avui una aplicació mòbil per a valorar l’atenció oral, escrita i virtual d’establiments comercials segons l’ús que fan del català. S’anomena CatalApp i servirà als usuaris per a ponderar i comentar l’ús del català que fan 1,5 milions de comerços i establiments geolocalitzats per l’aplicació als territoris de parla catalana, a partir dels que té indexats Google.

Amb l’aplicació es podran identificar i classificar els comerços segons la ‘responsabilitat lingüística’ de cadascun i orientar amb aquest criteri les opcions de consum dels usuaris. L’entitat confia que contribuirà a fer que l’ús del català assoleixi els ‘llindars de normalitat’ als comerços i en més àmbits de concurrència pública (hospitals, biblioteques, etc.).

Segons estudis lingüístics recents, a les demarcacions de Barcelona i Tarragona només el 56% dels comerços tenen la retolació informativa en català (tot i ser un requisit legal) i tan sols el 40% atenen en català. A Girona i Lleida les dades són substancialment més altes: s’hi supera el 80% dels comerços.

La directora de la Plataforma per la Llengua, Neus Mestres, considera que l’aplicació pot tenir dues virtuts. D’una banda, reconèixer i felicitar aquells establiments que ‘ho fan bé’, cosa que l’entitat vol fer públic més enllà d’aquest entorn digital. Però també pot ser una eina de pressió per als establiments que ‘no ho fan bé’, diu Mestres. ‘Permet que aquests comerços puguin adaptar-se i fer un canvi per a atendre en català. Si el mercat ho demana, si els ciutadans demanen ser atesos en català, els establiments reaccionaran’, confia la directora.

Ací podeu veure’n l’anunci publicitari:

Un ‘Tripadvisor’ lingüístic
Neus Mestres ha comparat la funció de ‘CatalApp’ amb Tripadvisor, la web de ressenyes i recomanacions d’hoteleria i restauració. ‘De la mateixa manera que allà hi pots valorar la qualitat del menjar, de l’atenció o els lavabos, amb la nostra aplicació pots valorar si t’atenen en català o no.’

L’aplicació s’ha activat avui i es pot descarregar tant pel sistema operatiu d’Android com per iOs. Els usuaris s’han de registrar amb les dades personals abans d’accedir a un registre d’1,5 milions de comerços i establiments (els que té indexats Google en l’actualitat als territoris de parla catalana) geolocalitzats.

El funcionament és senzill: s’hi pot valorar d’una banda l’atenció oral, la informació escrita del local i també la que hi ha disponible al web o bé més comunicacions virtuals. Els usuaris poden ponderar en una escala el nivell de satisfacció (però no la correcció lingüística de l’ús de la llengua, en cas que l’establiment l’utilitzi).

A més, també es poden fer comentaris sobre els establiments, limitats per una política d’ús que no permet la desconsideració ni l’insult. Amb les valoracions particulars s’estableix un rànquing general dels comerços segons la ‘responsabilitat lingüística’.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]