L’enginyeria catalana BAC Engineering Consultancy Group ha guanyat la licitació del govern de Bolívia per dissenyar les obres de millora de part de l’anomenada ‘carretera de la mort’, considerada una de les vies més perilloses del món. El projecte, finançat per la Corporación Andina de Fomento (CAF), té una durada de nou mesos i consisteix a definir les obres que s’hauran de dur a terme per millorar un tram de 73 quilòmetres de la carretera, en especial la seguretat, a partir d’una nova definició del traçat. Construïda a la dècada del 1930 a 4.000 metres d’alçada, aquesta via es caracteritza per la inestabilitat dels seus talussos, calçades inestables i drenatge insuficient, en una topografia accidentada, amb grans desnivells i caigudes.

Es tracta d’un projecte que va néixer el 2015 en el marc d’una missió empresarial organitzada a Bolívia per ACCIÓ, l’agència de la Generalitat per a la competitivitat de l’empresa, i que ha rebut l’acompanyament de les Oficines de Comerç i d’Inversions d’ACCIÓ a Washington –especialitzada en la detecció d’oportunitats de negoci en l’àmbit de la contractació pública internacional- i Buenos Aires.

Arran de les reunions que va mantenir amb institucions financeres internacionals, empreses i agents locals, BAC va començar a desenvolupar projectes de col·laboració amb socis bolivians accedint a licitacions públiques i privades. Amb l’adjudicació d’aquest contracte, -licitat a través de l’Administradora Boliviana de Carreteras (ABC)- el primer dels quatre que ha aconseguit fins l’actualitat, la consultora ha decidit obrir una filial al país que oferirà tots els serveis de la companyia.

En concret, el tram sobre el qual l’enginyeria catalana ha de presentar una proposta de millora és de 73 quilòmetres i es troba a la província dels Yungas, al departament de la Paz, que connecta diverses poblacions, des d’Unduavi fins a Chulumani. L’objectiu és definir les obres que seran necessàries per ampliar la carretera i millorar-ne la pavimentació, ja que en alguns sectors compta només amb una amplada de 3,5 metres.

Construïda a la dècada del 1930 a 4.000 metres d’alçada, aquest tram es una de les parts de l’anomenada carretera de la muerte, que es caracteritza per la inestabilitat dels seus talussos, calçades inestables i drenatge insuficient, fets que se sumen a les condicions geotècniques desfavorables i a la topografia accidentada de la zona, amb grans desnivells i caigudes en bona part del traçat.

BAC, que ja és present al mercat d’Amèrica del Sud i Amèrica Central, ja ha dut a terme projectes d’obra civil com edificació, enginyeria industrial i control de qualitat, entre els que destaquen la millora d’una autopista a la regió de Santiago de Xile, la construcció d’una terminal de contenidors a Costa Rica i l’edificació d’un centre de convencions a Bogotà.

La consultora, amb 300 treballadors arreu del món, factura 15,5 milions d’euros. Ara, amb l’obertura de les oficines a Bolívia, compta amb seus a Algèria, Armènia, Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Xile, Perú, Qatar, Madrid i Barcelona.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]