La T-Mobilitat entrarà en funcionament a l’àrea metropolitana de Barcelona la tardor del 2018

  • La primera corona tindrà una tarifa plana, mentre que el pagament per quilometratge a la resta de municipis s’implantarà el 2019

VilaWeb
ACN
01.03.2017 - 15:10
Actualització: 01.03.2017 - 18:08

La T-Mobilitat es convertirà en el nou sistema de pagament del transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona la tardor del 2018. Ho ha anunciat l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) aquest dimecres en el marc del Mobile World Congress, on ha mostrat per primer cop les targetes i màquines validadores amb què funcionarà el nou sistema de bitllet de transport. La previsió és que l’entrada en vigor a l’àrea metropolitana vagi acompanyada de la implantació d’una tarifa plana a la primera corona. Més endavant, de cara al primer semestre del 2019, el nou sistema es desplegarà a tota la zona ATM i es pagaran els viatges en base al quilometratge dels desplaçaments, sense seguir les zones prefixades a dia d’avui. Pel que fa a les ATM de Girona, Lleida i Tarragona, la T-Mobilitat funcionarà a finals del 2019.

El calendari de desplegament de la T-Mobilitat començarà el proper mes de setembre, amb una prova pilot que es desplegarà en un tram de la línia 9 del metro. A partir d’aquí, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha assegurat que la tardor del 2018 serà quan el sistema s’implantarà a la primera corona de l’àrea metropolitana, amb voluntat que sigui vigent gradualment també a la segona corona. El següent pas serà durant el primer semestre del 2019, quan el sistema s’eixamplarà a tota l’ATM, i el darrer trimestre d’aquell any ja s’estendrà a tot Catalunya.

Inicialment, el nou mètode de pagament servirà per comprar els actuals títols de transport públic. En lloc d’adquirir-los en el tradicional format de paper amb banda magnètica, però, aquests es compraran virtualment, amb un sistema que tindrà dos suports possibles: una targeta de plàstic nominal i recarregable, o bé una aplicació de mòbil per a aquells telèfons que tenen tecnologia contactless. Una tercera opció serà el pagament directe amb la targeta de crèdit, i ja més a llarg termini, l’ATM també vol introduir l’ús de rellotges intel·ligents.

Tot i que inicialment es mantindrà el sistema de bitllets i abonaments actuals, la previsió és anar abandonant poc a poc els 88 títols que hi ha a dia d’avui, per acabar implementant el pagament per quilometratge recorregut. Segons Josep Rull, l’objectiu és que la primera corona metropolitana tingui una tarifa plana a partir de la tardor del 2018, i que el pagament en funció de la distància que es viatgi entri en funcionament la primera meitat del 2019, coincidint amb el desplegament de la T-Mobilitat a tota l’ATM.La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, ha destacat aquest dimecres la versatilitat que oferirà el nou mètode de pagament del transport públic, tant pel format del bitllet com per l’import a pagar per les distàncies viatjades. “Es podran fer canvis que a dia d’avui són gairebé impossibles”, ha senyalat, en referència a la tarificació social. Segons Vidal, el fet que els títols de transport siguin nominals permetrà aplicar bonificacions als usuaris que ho requereixin degut a la seva situació econòmica.

El fet que les targetes o aplicacions de mòbil vagin associades a cada viatger, també s’espera que contribueixi a ajustar l’oferta de transport públic. Així ho ha assegurat el vicepresident de l’Àrea Metopolitana de Barcelona, Antoni Poveda, que ha augurat que la T-Mobilitat permetrà “fer un transport públic a la carta”. En aquest sentit, Poveda preveu que aquests ajustos facilitaran que es redueixi l’ús del vehicle privat: “podrem convèncer els ciutadans que tindrem una millor oferta”, ha afirmat.Opció de pagament previ o posteriorDurant els primers anys d’implantació de la T-Mobilitat, el pagament es farà recarregant la targeta de plàstic, o omplint el fons a què estigui vinculada l’aplicació de mòbil. Per fer-ho, es podran utilitzar màquines a les estacions o bé una aplicació de telèfon mòbil específica. Més endavant, l’ATM instaurarà el pagament a posteriori, de manera que cada passatger podrà tenir un compte d’usuari que generarà una factura a finals de mes, on el preu es modularà en funció dels quilòmetres recorreguts i de la recurrència. “El transport públic serà molt més barat quan més intensament s’utilitzi”, ha conclòs el conseller Rull.

Sobrecostos pel retard del desplegament de la T-Mobilitat

La posada en marxa de la T-Mobilitat s’ha dilatat en el temps degut, entre altres motius, a la modificació de contracte que va sol•licitar el govern d’Ada Colau per incrementar la presència de les administracions públiques en els òrgans de gestió. La Generalitat ha garantit que aquest endarreriment ha permès millorar les prestacions del servei, si bé ha admès que ha suposat un sobrecost respecte el pressupost inicial. D’aquesta manera, dels 60 milions d’euros inicials en què estava pressupostada la posada en marxa de la T-Mobilitat, s’ha passat a un preu final de 72 MEUR.

En paral•lel, l’ATM calcula que l’endarreriment ha comportat un sobrecost addicional de 12 MEUR més. Amb tot el Govern ha insistit en remarcar que aquests diners es podran pagar amb el propi estalvi de manteniment que suposarà la posada en marxa del nou sistema tecnològic de la T-Mobilitat.

D’altra banda, el retard del desplegament també ha comportat canvis en la gestió directa. Finalment, la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB han acordat que totes les dades que es generaran en relació als viatges que facin els usuaris seran “exclusivament” de control de l’administració pública, sense que estiguin a l’abast de les empreses privades involucrades en el desplegament de la T-Mobilitat. Al mateix temps, les tres administracions també han consensuat que cap operador tindrà l’exclusivitat de la venda dels títols de transport per internet.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any