AMP.- Un estudi de l’ATM conclou que la unió del tramvia per la Diagonal és la millor opció

  • ATM no avala cap alternativa i demana a l'Ajuntament pronunciar-se abans de novembre

VilaWeb
Redacció
27.06.2017 - 17:11

ATM no avala cap alternativa i demana a l’Ajuntament pronunciar-se abans de novembre

BARCELONA, 27 (EUROPA PRESS)

Un estudi encarregat per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per concurs conclou que la unió del tramvia per l’avinguda Diagonal i en superfície és la millor opció d’entre les alternatives estudiades: connectar-lo en superfície per l’avinguda; fer-lo parcialment soterrat; passar pels carrers d’Urgell, Provença i Diagonal, o optar pel bus elèctric.

El director general d’ATM, Pere Torres, ha destacat en roda de premsa que el consorci –format per la Generalitat, l’Ajuntament i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB)– ha aprovat inicialment l’estudi, avalant-lo tècnicament però sense pronunciar-se sobre el seu contingut ni les solucions analitzades.

Al costat del director de l’àrea de Mobilitat d’ATM, Lluís Alegre, Torres ha explicat que, amb aquesta aprovació inicial, s’obrirà un període d’al·legacions de dos mesos i es comunicaran formalment les conclusions de l’estudi a l’Ajuntament, fet pel qual ha demanat que “de forma formal manifesti quin és el traçat de la seva elecció” preferiblement abans de novembre.

Torres ha insistit que ATM només ha avalat l’estudi que tècnicament s’ha realitzat amb una metodologia adequada, i ha assenyalat que al consell d’administració d’ATM li correspon adoptar decisions sobre la plataforma ferroviària, mentre que l’Ajuntament depèn de la urbanització i la reordenació de la mobilitat.

CONNEXIÓ PEL CENTRE

Les diverses alternatives sobre el tramvia coincideixen a respectar la zona central entre la plaça de les Glòries i el carrer Lepant, circulant pels vials existents i deixant lliure la calçada del centre, mentre que la resta del traçat s’ha estudiat d’acord amb la base de previsions inicials de l’Ajuntament, cosa que situa el tramvia per la calçada central, que quedaria sense cotxes si finalment es decidís aquest model.

La primera alternativa tindria un cost de 158 milions i circularia per la banda del mar de la calçada central amb sis parades noves i ocuparia 7,32 metres dels 50 d’ample de l’avinguda, mentre que la segona costaria 331 milions, amb un tram soterrat fins al carrer del Bruc, des d’on seguiria per l’avinguda amb el mateix traçat que la primera opció.

La tercera alternativa planteja que el tramvia baixi des de la plaça Francesc Macià pel carrer d’Urgell fins al carrer Provença i després segueixi per la Diagonal, amb 169 milions d’euros, i l’autobús elèctric implicaria una inversió de 47 milions, incloent els vehicles que s’haurien d’adquirir: 24 autobusos de 18 metres, o uns 18 tramvies per començar, que augmentarien segons creixés la demanda.

L’opció que comportaria més reducció del vehicle privat és la de connectar-lo per la superfície de l’avinguda –14.970 usuaris, per sobre dels 14.717 del soterrat–, mentre que la que més usuaris globals captaria seria la del projecte del soterrament parcial, amb 241.831 usuaris en dies laborables, davant els 227.394 del de superfície, els 193.619 de carrer Provença i els 53.059 del bus elèctric –tenint en compte els 36.768 usuaris actuals–.

La diferència entre els cobraments i pagaments del projecte –Valor Actual Net (VAN)– és de 158,5 milions en superfície per l’avinguda i de 15,8 en el soterrat, mentre que és negatiu en els altres dos casos, que no recuperen la inversió: de 180,9 milions negatius en el traçat per Urgell i Provença, i de 91,1 negatius del bus elèctric.

El tramvia en superfície i el bus elèctric són les opcions que impliquen una reducció més important d’emissions de NOx (33,5%), de partícules (3%) i de CO2 (7,5%), i també els que representen un estalvi major d’energia, d’un 29,1%, segons l’estudi.

Tenint en compte aquests valors i avaluant-los de forma ponderada, l’estudi conclou que la millor opció és connectar el tramvia per la Diagonal en superfície, conclusió que pot variar si els diversos conceptes i elements es ponderen d’una altra forma –donant més importància uns elements que uns altres–, ha assenyalat Torres.

Ha explicat que, després del període d’al·legacions –d’un mes més llarg de l’habitual–, la Generalitat tramiti la declaració de l’impacte ambiental del projecte i que l’Ajuntament es pronunciï, es podrà “reelaborar l’estudi” amb totes les aportacions per tal d’aprovar-lo després al consell d’administració d’ATM, amb representants de l’Ajuntament, l’AMB i la Generalitat.

PROJECTE CONSTRUCTIU EL 2018

El projecte constructiu podria redactar-se després, amb un termini d’entre sis i vuit mesos, per la qual cosa podria estar llest l’estiu del 2018, sempre que l’Ajuntament es posicioni davant aquestes alternatives o altres opcions: “Si l’Ajuntament no es pronuncia, el consell d’administració no tractarà el tema”.

“La decisió haurà de prendre’s conjuntament per a la Generalitat, i l’AMB i l’Ajuntament al consell d’administració”, ha insistit Torres després de remarcar que de moment l’ATM no es decanta per cap opció i, preguntat pels mitjans, ha assenyalat que el model de finançament s’abordarà quan defineixin l’obra i el seu cost.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any