AMP.- Acord entre Educació i comunitats autònomes sobre els canvis en les revàlides de la Lomce

  • La Conferència Sectorial d'Educació, que ha reunit el ministre Íñigo Méndez de Vigo i tots els consellers del ram, ha finalitzat amb un acord gairebé unànime entorn de l'esborrany del projecte de reial decret llei que introdueix canvis en les avaluacions finals de la Lomce. La trobada, que ha començat a les 16.00 hores ha finalitzat una hora i mitja després.

VilaWeb
Redacció
28.11.2016 - 19:43

MADRID, 28 (EUROPA PRESS)

La Conferència Sectorial d’Educació, que ha reunit el ministre Íñigo Méndez de Vigo i tots els consellers del ram, ha finalitzat amb un acord gairebé unànime entorn de l’esborrany del projecte de reial decret llei que introdueix canvis en les avaluacions finals de la Lomce. La trobada, que ha començat a les 16.00 hores ha finalitzat una hora i mitja després.

“És un bon dia perquè amb un pas com aquest s’aconsegueixen objectius grans com és el Pacte d’Estat per l’Educació”, ha celebrat el ministre en la roda de premsa posterior a la trobada amb els consellers, als quals ha vist “amb ganes i confiança d’aconseguir aquest pacte”. “És un bon dia no perquè hagi acabat aviat, sinó perquè la coincidència ha estat molt gran”, ha postil·lat.

Méndez de Vigo ha explicat els canvis acordats amb els consellers impliquen no només que se suspenen els efectes acadèmics de les revàlides d’ESO i Batxillerat, sinó també que tant la de Primària i ESO seran mostrals i no censals com estableix la Lomce, ja que “la finalitat és diagnòstica”.

També ha dit que hi haurà un únic títol d’ESO, tant per als qui aprovin els quatre cursos d’aquesta etapa com per als qui hagin cursat FP Bàsica i els professors considerin que estan en condicions de sol·licitar-lo.

L’avaluació de Batxillerat serà, com s’havia anunciat, només per accedir a la Universitat. Els alumnes s’examinaran de les sis matèries troncals de segon i no de les dels dos cursos de l’etapa, les universitats seran les que realitzin aquestes proves com fins ara i es manté el districte únic.

La diferència respecte a l’antiga selectivitat és que els continguts s’adapten al currículum de la Lomce i que el Ministeri, segons ha dit el titular, té “més competències sobre la matriu de la prova”.

“Es tracta d’aconseguir a través d’un decret llei els mateixos objectius de mantenir els elements bàsics de l’educació a Espanya i donar tranquil·litat a la comunitat educativa, als docents i a les famílies”, ha subratllat el ministre, que també ha indicat que està “convençut” que aquest acord és un pas “important” amb vista al pacte i que mentre es negocia a la Subcomissió parlamentària, aquest text garanteix “certesa” sobre les proves. “La coincidència ha estat altíssima”, ha celebrat.

Preguntat per si aquests canvis entorn de les revàlides són compatibles amb la Lomce, el titular d’Educació ha defensat que es manté “la idea de troncalitat” perquè el Govern espanyol controla el 65% dels continguts i també es respecten les competències autonòmiques en aquest sentit.

“Eliminar la tensió era el bon camí”, ha insistit, i ha afegit que el camí cap al pacte és “llarg i amb obstacles” i les avaluacions n’eren el primer pas.

El primer dels consellers a comparèixer abans del ministre ha estat l’asturià, Genaro Alonso, que ha qualificat l’acord d'”èxit sense precedents”, igual que la consellera andalusa, Adelaida de la Calle, que ha celebrat l’acord tancat per “tots” com a pas previ al pacte educatiu, sobre el qual s’ha mostrat “molt optimista”.

CATALUNYA I EL PAÍS BASC

Menys conformes s’han mostrat les responsables d’Educació basca i catalana, Cristina Uriarte i Meritxell Ruiz, respectivament.

La primera ha aplaudit que s’hagi aclarit l’accés a la Universitat amb la prova de Batxillerat, tot i que ha demanat al ministre que tregui d’aquest decret les de Primària i ESO perquè les regulin les pròpies comunitats autònomes.

La consellera catalana ha exigit al titular d’Educació que elimini la disposició addicional 38a de la Lomce que imposa a la Generalitat pagar una plaça privada als alumnes als quals se’ls garanteixi l’escolarització en castellà a la xarxa pública.

Sobre la petició de Catalunya, el ministre li ha manifestat la seva negativa perquè la trobada d’avui tractava només sobre les avaluacions, però s’ha compromès amb la responsable d’Ensenyament d’aquesta comunitat a debatre aquest assumpte a la Subcomissió parlamentària per negociar el pacte educatiu “en un ambient tranquil i no crispat”.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any