L’impost de begudes ensucrades envasades es començarà a recaptar oficialment avui a Catalunya. El govern de la Generalitat  ha volgut aclarir que aquest nou tribut no és recaptatori i que el seu objectiu és incentivar un canvi en els hàbits de consum de la població, seguint  les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) pels efectes que aquestes begudes tenen sobre la població.

El funcionament de l’impost
La taxa de les begudes ensucrades estableix dos tipus de gravamen segons el contingut de sucre de la beguda. Les que tenen més de vuit grams de sucre per cada cent mil·lilitres es carregaran amb 0,12 euros per litre, mentre que les que tenen entre cinc i vuit grams es gravaran amb 0,08 euros. La patronal estima que el preu final pot incrementar-se entre un 8% i un 50% en funció de la quantitat de sucre de cada producte.

Les begudes afectades pel nou impost són els refrescos o sodes, les begudes de nèctar de fruites, les esportives, les de te i cafè, les energètiques, les llets endolcides, les alternatives de la llet, els batuts, les vegetals i les aigües amb sabors.

Les begudes sense sucres a més bon preu
Queden fora de l’abast del tribut els sucs de fruita o verdura naturals que no continguin edulcorants calòrics afegits, els iogurts bevibles, les llets fermentades bevibles, els productes per a ús mèdic i les begudes alcohòliques. També les versions ‘light’ o sense sucre de cada marca. Això farà que els productes ‘light’ de les marques tinguin més bon preu que la versió clàssica del mateix refresc. Enguany la Generalitat espera recaptar 31 milions d’euros.

Aquest impost el distribuïdor el desglossarà al venedor, però no és obligatori que estigui detallat en el tiquet de compra final del consumidor. Aquest impost serà conegut amb les sigles IBEE.

Crítiques del sector
Aquest impost s’aplica en desacord amb les empreses del sector. El director general de la patronal AECOC, José María Bonmatí, ha explicat a l’ACN que consideren que la taxa és discriminatòria: ‘Penalitza només alguns productes, crea inseguretat jurídica en el contribuent i distorsiona la competència i la unitat de mercat’.

Bonmatí ha defensat que el sector ha modificat la seva oferta en els darrers anys i que actualment el 25% de les begudes comercialitzades en aquest segment  són sense sucres ni calories. També s’ha mostrat crític pel fet que el govern obligui a les empreses a repercutir el tribut al preu que paga el consumidor final: ‘Això fa que les empreses exerceixin com a mers recaptadors’.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]