En què pensen els nens quan senten la paraula “natura”?

  • La imatge que tenen de l'entorn natural està relacionada amb el tipus de contacte que hi mantenen i inclou tant elements físics com sentiments.

VilaWeb
Sílvia Collado
22.05.2015 - 10:28

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La investigadora d’un dels pocs estudis que s’han dut a terme per conèixer com conceben la natura els nens i nenes ens parla dels resultats en aquest article, inclòs al nostre monogràfic ‘Natura i salut infantil‘.

Cada vegada són més els treballs que emfasitzen els beneficis que té el contacte amb la natura tant per a la salut com per a la pro-ambientalitat infantil. Entre altres, l’exposició directa a elements naturals millora la salut física dels nens, n’augmenta el benestar i els genera emocions positives. A més, les experiències gratificants de contacte amb la natura motiven les accions pro-ambientals infantils, com, per exemple, reciclar o apagar el llum en sortir de l’habitació. No obstant, i malgrat augmenten les evidències empíriques que assenyalen els beneficis del contacte directe amb la natura, sabem relativament poca cosa sobre el concepte de natura de la població infantil, així com sobre la influència que els diferents tipus de contacte amb el medi natural tenen en aquest concepte.

Els nens construeixen el significat de l’entorn principalment a través d’experiències directes amb els elements que tenen al seu voltant. Així, la imatge mental del món d’un nen serà modelada a través de les experiències viscudes al llarg del seu desenvolupament, marcant la manera en què els més petits perceben la realitat. En aquest sentit, cal esperar que les experiències de contacte directe amb la natura afectin no només la salut i pro-ambientalitat infantil, sinó també el concepte que els nens tenen de la natura.

Partint d’aquesta base, un equip d’investigadors de la Universitat Autònoma de Madrid i la Universitat Autònoma de Barcelona, del qual formo part, ha dut a terme una investigació sobre el concepte infantil de natura en el qual han participat 832 nens i nenes d’entre 6 i 12 anys. Aquests van ser escollit en funció del tipus d’experiència diària de contacte amb el medi natural, lligada al seu lloc de residència. Es va comptar amb nens d’una zona urbana, el contacte quotidià dels quals amb la natura és principalment en parcs i, en general, esporàdic. També hi van participar nens de dues zones rurals diferents: d’una banda, nens d’una àrea rural de muntanya, que tenen accés a zones naturals properes menys controlades per l’home que els parcs, com pinedes, rierols o camps de vegetació baixa; d’altra banda, nens d’una zona rural agrícola, envoltats d’àrees naturals principalment dedicades al cultiu.

Els nens de les tres zones van indicar què pensen quan senten la paraula natura. I els resultats mostren que la població infantil compta amb un concepte general de natura format per quatre temes principals interrelacionats.

Per seguir llegint l’article, feu clic aquí.


Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any