Consternació i interrogants per la tragèdia de l’avió estavellat

  • Segons la investigació, el copilot va estavellar l'aparell deliberadament · Els familiars de les víctimes van acomiadar-se'n ahir amb una cerimònia

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Redacció
27.03.2015 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Tres dies després, la tragèdia per l’avió estavellat als Alps ha esdevingut consternació i ha obert interrogants. Segons la investigació, va ser el copilot de l’avió de Germanwings que anava de Barcelona a Düsseldorf qui va fer-lo estavellar expressament. Mentre s’anava sabent tota aquesta informació, ahir ja es va fer un primer homenatge dels familiars de les víctimes a prop de l’indret de l’accident.

Cerimònia de comiat

Uns 250 familiars van participar ahir en un homenatge als afores de lo Vernet (Occitània) en record de les víctimes i s’hi va descobrir una placa en memòria seva. Després, al pavelló polivalent es va celebrar una cerimònia de quatre confessions traduïdes a les llengües de les víctimes. La vice-presidenta del govern, Joana Ortega, explicava ahir a la nit que a aquests familiars els havia reconfortat ‘veure el lloc on descansen els seus éssers estimats’ i poder-se’n acomiadar. ‘Això els permetrà de començar a fer el dol, conscients també que la recuperació dels cossos serà llarga i difícil’, va afegir. Ortega també admetia que les informacions sobre la decisió deliberada del copilot d’estavellar l’avió els havia trastocat. 

El cap de l’operatiu que va coordinar els equips d’emergència durant la primera jornada va explicar personalment a les famílies com es va fent el rescat de les víctimes i els va assegurar que feien tots els esforços per recuperar-los com més aviat millor.

Les explicacions del fiscal de Marsella

El fiscal de Marsella, Brice Robin, va explicar ahir les conclusions a què havia arribat després d’haver escoltat les dades de l’enregistrament del so de la caixa negra trobada el mateix dia de l’accident. Durant els primers vint minuts de vol tots dos pilots parlaven amb normalitat; després, el comandant va sortir; el copilot va agafar el comandament, es va tancar a la cabina, va començar el descens i va estar viu fins al moment que es va estavellar l’avió. Tot fa pensar, doncs, en una acció voluntària del copilot, que va restar sol a la cabina i va blocar-ne l’accés després d’haver activat el descens. Així és com ho va fer el copilot per fer xocar l’avió. El copilot es deia Andreas Lubitz, era alemany i tenia vint-i-vuit anys.

Tot seguit podeu veure la compareixença del fiscal Brice Robin:

Aquesta informació obre moltes preguntes, com ara: Com es va poder tancar el copilot dins la cabina de l’avió de Germanwings?

I aquest és el relat dels fets comprovats que va fer ahir:

«Després de vint minuts de conversa normal, el comandant diu alguna cosa al copilot i les seves respostes són lacòniques. El comandant demana al copilot que agafi el comandament de l’avió. Aleshores se sent el soroll d’una cadira que es tira enrere i una porta que es tanca. Quan el copilot està sol, manipula els botons del ‘flight monitoring system’ per començar el descens. Això tan sols es pot fer d’una manera voluntària. Se senten crides del comandant demanant-li que el deixi entrar a la cabina. Però el copilot no respon. El comandant pica la porta, però no hi ha resposta. Se sent el so de respiració del copilot a la cabina fins a l’impacte.

Se senten cops molt forts d’algú que mira de tombar la porta de la cabina, que és blindada segons les normes internacionals de seguretat.

La interpretació més plausible és que el copilot es va negar a obrir la porta de la cabina al comandant, que era fora i havia accionat el botó per perdre altitud voluntàriament. La raó l’ignorem completament. Es pot interpretar com una voluntat de destruir volgudament aquest avió.

S’investiga la vida i l’entorn del copilot, que és de nacionalitat alemanya. Fem investigacions per entendre-ho. Fins al moment de l’impacte, el copilot no diu ni un mot i respira amb normalitat. En cap moment no diu res. Ni una paraula. Silenci total. Les alarmes es van activar per alertar de la proximitat del terra. Se sent un primer impacte sobre un talús a més de 700 km per hora, abans d’estavellar-se. Cap missatge d’ajuda ni d’emergència. Ni cap resposta per part de les crides.

El comandant es va adonar de la situació i si hagués pogut hauria tombat la porta. Però no se’n va sortir. No parlo de suïcidi. Dic que els elements que tenim apunten a una voluntat de destruir l’avió.

Les víctimes se’n devien assabentar tan sols a l’últim moment. Només se senten crits a l’últim moment, just abans de l’impacte.»

El protocol d’urgència

El protocol d’urgència de l’accés a la cabina és estricte. Si els pilots dins la cabina no responen, els membres de la tripulació han de marcar un codi que obre la porta. El procediment requereix trenta segons de latència i tot seguit s’obre la cabina durant cinc segons. Tanmateix, des de l’interior hi ha l’opció de blocar l’entrada. Així ho mostra aquest vídeo:

El diari francès Le Monde també va parlar amb un comandant de vol d’Air France sobre l’accés a la cabina. I va explicar això: ‘És possible de tancar-se des de dins la cabina. Des de l’11-S, es va procurar evitar l’accés a la cabina d’un terrorista o d’un individu foll. La porta és blindada. Hi pot haver un accés d’emergència mitjançant un codi digital, quan la tripulació no rep cap resposta dels pilots, en cas d’indisposició, per exemple. Aquest codi activa una alarma a la cabina: si els controladors no responen, s’obre la porta. Però el codi digital pot ser neutralitzat pels pilots.’

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any