Comunicar molt en poc espai: les infografies

  • El consultor informàtic Joan Jofra ens proposa cada setmana solucions als problemes informàtics

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Joan Jofra
21.03.2015 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La setmana passada parlava de targetes gràfiques. Avui tocaré un tema en què, en certa manera, també caldrà tenir una bona targeta gràfica sobretot si ens endinsem en el món del 3D. Em refereixo a les infografies, una eina visual, atractiva i bastant més comuna que no ens pensem… perquè una imatge val més que mil paraules. Avui aquest article tindrà moltes imatges i molts vincles a més imatges i poques paraules, així que les meves disculpes anticipades als nostres oients, que haureu d’anar o bé a l’article que publiquem a VilaWeb el cap de setmana o a Pensalla.cat.

Què és

Una infografia és una combinació d’imatges i text que comuniquen una informació de manera clara, fàcil i visual, i que cerquen maximitzar la comprensió al mateix temps que és impactant, ens crida perquè la llegim.

Una bona infografia ha de ser:
–senzilla
–completa
–ben dissenyada
–i fidel a la informació que presenta.

I es poden dividir en aquestes grans classes:
–gràfics
–mapes
–taules
–i diagrames.

Les infografies no són senzilles de fer, les haureu de planificar. Penseu que la part més important és tenir les dades i pintar-les esquemàticament en un paper per després poder maquetar-les i representar-les, però la potència de comunicació que tenen us poden fer augmentar les visites al vostre bloc o els aplaudiments de la vostra presentació.

I la informació és maca, només ens hem d’esforçar a presentar-la bé. Mireu aquest TED de divuit minuts per veure la bellesa de la informació, però, sobretot sobretot, no deixeu de veure ‘The best stats you’ve ever seen‘, de Hans Rosling, un dels TED més vists de tota la història. Després de veure’l us vindran unes ganes enormes de posar-vos a fer infografies i penseu que l’eina que el senyor Rosling ensenya és de domini públic i la podeu fer servir vosaltres en qualsevol moment. Recordeu que tots els TED tenen subtítols: només els heu d’activar.

Exemples i normes

Per posar-ne un dels millors exemples, mireu aquesta infografia (feu clic a sobre per anar a la sèrie completa) de les raons per les quals moren els nord-americans de 45 anys a 54. No us deprimiu: aquesta infografia ha costat moltes i moltes hores de feina a unes quantes persones; no ho aconseguireu fer si és la vostra primera infografia.

Les infografies, com podeu veure, permeten que temes o continguts espessos es puguin explicar de manera gràfica i molt visual.

Algunes normes bàsiques de les pòlisses de lletra que podeu fer servir, us les donaré amb una infografia 🙂

Per exemple, fixeu-vos en el punt 4: no combineu dues pòlisses de lletres semblants, però feu el que diuen els punts 2 i 3: combineu una tipografia sans serif amb una serif i, sobretot si no és estrictament necessari, feu servir només dues pòlisses de lletra. Ho podeu aplicar, també, a qualsevol presentació que feu 🙂

I una infografia que ens recomana què no hem de fer quan en creem una:

No he pogut trobar la web original de Fernando Correa per a poder enllaçar a la seva feina.

Fixeu-vos com una bona infografia ens pot ajudar a preparar el nostre currículum i fer-lo destacar por damunt dels altres. Recordeu que ja vaig parlar dels currículums i que podeu trobar l’article a Pensalla.cat.

Si voleu més idees d’infografies per a currículums, aneu a Ofifacil.

Encara més exemples: els de HubSpot us ensenyen les quinze millors infografies del 2014.

I els de Fastcodesing presenten les millors divuit infografies del 2014: Per si havíeu pensat que una infografia era una cosa amb moltes coloraines, mireu aquesta en blanc i negre que presenta ben clarament l’evolució del logo de Batman des del 1940 fins avui.

Encara que si voleu idees, els de Creativeblog us mostren les millors vuitanta-tres infografies. Aquests no parlen d’any, suposo que deuen ser les millors de les millors de tots els temps!

Perquè al final, el més important és com imagineu al cap la manera de representar les dades que tingueu, i per això tots aquests exemples us donaran un bon cop de mà.

Programes que ens hi ajudaran

Per fer pràctiques podeu anar a un portal com el de l’Idescat, on trobareu un grapat de dades per a fer infografies. Jo he agafat les dades de l’IPC dels darrers vint-i-quatre mesos, del març del 2013 al febrer del 2015. També podeu anar a buscar dades a Google Public Data.

He provat els següents programes:

Infogr.am

Easel.ly

Piktochart

StatPlanet

El primer lloc recomanat és Infogr.am i, com ells diuen, només heu de fer tres passos:

–escollir una plantilla
–visualitzar les teves dades
–i publicar i compartir

Ja heu intuït que és un lloc freemium, així que us intentaran vendre la versió pro. Proveu primer la versió gratuïta i decidiu després. Aquest és l’exemple, que podeu veure a la seva web o incloure al vostre bloc, en format responsive o fix, o bé fer una piulada amb la infografia acabada de fer. Si aneu al meu compte de Twitter veureu aquest exemple:

Un programa que també podeu provar és Easelly: no cal ni registrar-nos-hi i ens permet de descarregar la feina al nostre ordinador en format imatge d’alta resolució o baixa i en PDF. Si us hi enregistreu o feu servir el vostre compte de Facebook, podreu guardar la feina i continuar fent la infografia més tard.

Una tercera eina molt bona és Piktochart. El primer que heu de fer és elegir entre els tres grans tipus d’infografies que proposa:

–presentació
–informes
–bànners

Mireu com m’ha quedat la infografia anterior, aquesta vegada feta amb Piktochart i que, amb la versió gratuïta, m’ha deixat exportar com a imatge i l’ha sincronitzada a Evernote.

Una mica més especialitzat és el servei de StatPlanet per a fer infografies amb mapes i amb un software per a Windows que s’ha de descarregar a l’ordinador. No és un servei web.

Espero que us hagin vingut ganes de ser els vostres propis dissenyadors d’imatges i informació. No hi ha res com un mateix per a saber què volem i com ho volem i per saber vendre’s… o com a mínim hauria de ser així.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any