Conèixer Lucrècia a La Seca – Espai Brossa

  • La peça teatral de Joan Ramis i Ramis és una de les principals obres del poc conegut període menorquí de la literatura catalana del segle XVIII.

VilaWeb
Joan-Ramon Gordo i Montraveta
29.01.2015 - 13:15

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Després d’aconseguir l’èxit de crítica i públic durant la temporada anterior, les conspiracions i traïcions romanes del segle VI aC tornen a La Seca – Espai Brossa amb l’obra Lucrècia en cartell del 18 de febrer al 15 de març. Es tracta de l’obra de l’escriptor, historiador i advocat menorquí Joan Ramis i Ramis escrita l’any 1769 i que narra com en una Roma sotmesa pels estruscs, el general Col·latí plantarà cara al tirà Tarquini el Superb.

Lucrècia és una mostra d’un període poc conegut de la literatura catalana, quan la resta de països catalans estaven sota l’opressió lingüística dels regnats borbònics, la dominació britànica de l’illa de Menorca va propiciar un desenvolupament literari, polític i social sota el qual Joan Ramis i Ramis va escriure la seva obra teatral i poètica. La companyia La Trup, amb direcció de Sergí Marí ha recuperat Lucrècia i l’ha portada a escenaris de tots els països catalans per demostrar la seva força i contemporaneïtat.

Seguint la tradició francesa, Ramis va escriure Lucrècia en versos alexandrins aparellats, és a dir, versos de dotze síl·labes les rimes dels quals es mantenen per parelles. Lucrècia respecta el text de Ramis i demostra que malgrat que l’autor seguia un model francès va saber portar-lo a la llengua catalana. “Ha estat una llarga feina d’investigació, per aconseguir respectar la musicalitat dels versos. Ramis va agafar els referents francesos com si fossin un motlle, però a dins hi va posar un català molt autèntic i que alhora és una valuosa mostra per veure com es parlava, doncs si hi ha castellanismes o gal·licismes no són fruit de cap imposició, ni política lingüística, sinó un tast del català de l’època”, explica Sergi Marí sobre la recerca prèvia de l’obra. És important aquest punt, ja que un dels principis del treball del director era mantenir intacta l’obra de Ramis. Tot i partir del risc que l’obra fos considerada més com un testimoni d’una època, Lucrècia, que porta de gira des de l’any 2011 ha sabut seduir el públic. “Dramàticament és molt potent, més enllà del descobriment d’un període de la cultura catalana desconegut, l’obra emociona el públic i alhora demostra que les intrigues polítiques que planteja continuen sent plenament vigents”, afirma Marí.

Campanya de recapte de diners

Malgrat l’èxit aconseguit per l’obra l’any passat, i que s’espera que continuï al llarg del pròxim mes de representacions, Marí ha iniciat una campanya a la plataforma digital de recapte de diners Verkami, “com a protesta”. “Creiem que actuar a Barcelona, on la taquilla es reparteix el 50% entre la sala i la companyia, per a companyies com la nostra és gairebé prohibitiu. Som conscients que l’IVA ha pujat i que hi ha moltes dificultats, però apel·lem als espectadors que vulguin pagar la seva entrada a un preu que permeti a la companyia no ja guanyar diners, sinó que no els hàgim de perdre per actuar a Barcelona”, argumenta la filosofia darrere del projecte llençat a Verkami. Els interessats, a través del web, podran adquirir les seves entrades al preu de 30 euros, i a més de rebre un llibre Poesies burlesques i amoroses podran, en acabar l’escenari fer-se una foto amb els actors.

Més articles a Tornaveu

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any