L’Art Nouveau o el retorn a la natura

  • L'exposició es pot veure a l'edifici del Disseny Hub fins el 6 de gener

VilaWeb
Redacció
22.10.2014 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

A tot Europa s’inicia, a les acaballes del segle XIX, un extens moviment de renovació artística que s’inspira principalment en la natura: és l’anomenat Art Nouveau, que utilitza els elements naturals per crear les seves formes màgiques i impossibles.

De Barcelona a Hèlsinki, de Glasgow a Nancy, la naturalesa dóna forma a una nova estètica, dóna vida a formes que revolucionen l’art de viure, i permet d’unir ciència i art en un mateix impuls de modernitat.

‘Naturaleses de l’Art Nouveau’, que es pot veure a l’edifici del Disseny Hub fins el 6 de gener, proposa d’explorar el temple de la natura. Els creadors de l’Art Nouveau tradueixen cadascun al seu propi llenguatge la percepció que tenen de la bellesa. La comissària de la mostra, Teresa Sala, explica que ‘hem volgut la naturalesa i el caràcter dels llocs. Per això ens hem fet tres preguntes: Què veien els artistes de l’Art Nouveau? Com pensaven les formes a partir de la natura? I, finalment, què fan?’.

L’exposició és promoguda per la xarxa Réseau Art Nouveau Network, que treballa per divulgar l’Art Nouveau a tot Europa, i s’ha concebut com una mostra itinerant que es passejarà per fins a tretze ciutats, entre les quals Nancy, Bau Nauheim o Hèlsinki.

Cada ciutat incorpora a l’exposició obres lligades a la ciutat on es presenta. A Barcelona, l’Art Nouveau no es pot deslligar del modernisme, per això s’hi han incorporat figures escultòriques del Palau de la Música i quatre obres l’Alexandre de Riquer que simbolitzen les quatre estacions. ‘La nostra voluntat és d’afrontar l’estètica de l’Art Nouveau des d’una mirada contemporània’, conclou Teresa Sala.

L’exposició ofereix al públic en general i als amants de l’art una descoberta original del modernisme i la seva relació amb la natura. La mostra és gratuïta i es presenta en català i en anglès. Es complementa amb el llibre ‘Un món estrany. Hibridació en l’Art Nouveau i el Simbolisme’ i un quadern d’activitats per a infants entre 6 i 11 anys.

‘Naturaleses de l’Art Nouveau’ es divideix en tres parts. En primer lloc, l’ull de l’època, que examina la fascinació artística per la natura, amb descobertes científiques en els àmbits de la botànica, la zoologia, l’oceanografia, amb teories de l’evolució i invencions tècniques com el microscopi, la fotografia i el cinema. En segon lloc, el taller de natura, que mostra experiments artístics amb materials naturals i artificials i tècniques noves per a crear formes noves, inspirades en la natura: línies, ornaments i estructures, motius i símbols. En tercer lloc, paisatges artificials, que il·lustren les interpretacions modernistes dels períodes i els elements naturals: primavera, terra, aigua, aire, llum, foc.

Cada ciutat proposa la seva visió de l’exposició, i la complementa amb una presentació d’obres locals. A Barcelona, s’hi exposen dinou fotografies de l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner; dues carpetes de la biblioteca del taller d’ebenisteria i decoració de Joan Busquets i Jané (Barcelona, 1874-1949), editades a París, que van influir en la manera de fer les composicions decoratives de l’Art Nouveau; tres pel·lícules de Segundo de Chomón (Terol, 1871 – París, 1929) on la naturalesa es transforma com per art de màgia; els cartells al·legories del cicle de la natura, que el pintor i poeta Alexandre de Riquer i Ynglada (Calaf, 1856-Palma de Mallorca, 1920) dedica a les quatre estacions, i fragments del llibre de poemes en prosa ‘Crisantemes’ (1899), del mateix Alexandre de Riquer.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any