Lluís Llach torna a les llibreries amb la novel·la ‘Les dones de la Principal’

  • Després de l'èxit de 'Memòria d'uns ulls pintats' el cantant retrata ara la nissaga de tres dones coratjoses marcades per un crim misteriós

VilaWeb
ACN
07.10.2014 - 08:34

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Lluís Llach torna avui a les llibreries amb la novel·la ‘Les dones de la Principal’ (Empúries, en català; Seix Barral, en castellà). Després de debutar amb èxit fa dos anys amb ‘Memòria d’uns ulls pintats’ el cantant retrata ara la nissaga de tres dones coratjoses marcades per un crim misteriós. Maria Roderich (la Vella), Maria Magí (la Senyora) i Maria Costa –àvia, mare i filla– han regentat al llarg de quasi un segle la Principal, el casal més assenyalat d’un poblet a la comarca vinatera de l’Abadia. Però en la història de la Principal hi ha un punt fosc: l’assassinat del capatàs el 18 de juliol del 1936. La investigació policial destaparà els secrets de la família.

Llach aprofita el rerefons històric de la novel·la per descriure amb tota vivesa les transformacions en el cultiu de la vinya a la zona, des de l’arribada de la fil·loxera a finals del segle XIX fins a la instauració de la “nova cultura del vi” al segle XXI. L’acció de ‘Les dones de la Principal’ es concentra l’any 1940 a través de la investigació que porta un comissari de Rius (la capital de la zona) sobre un crim que es va cometre a la Principal l’estiu del 1936, just abans de l’inici de la Guerra Civil. Un home que havia estat el capatàs de la finca va aparèixer degollat, a dins d’un sac, al pedrís de l’entrada de la casa.

Aparentment no hi ha cap indici de qui podia ser l’autor del crim; el comissari interroga els inquilins de la Principal, començant per la vella majordoma, l’Úrsula, que coneix fins al més petit detall la història de la casa. A través de l’Úrsula (a través del que diu i a través del que no diu a l’inspector) anem sabent el passat i el present de la família (que inclou un bisbe poderós, germà de Maria Magí) i coneixem, sobretot, les figures prominents de les dues primeres dones de la nissaga: dos caràcters forts i emprenedors que saben imposar una autoritat que no és solament domèstica, sinó també empresarial, en un món dominat pels homes.

El comissari, finalment, descobreix un indici sobre el possible autor del crim. El principal sospitós, arran d’un secret de confessió que el capellà del poble revela al bisbe, és el nou capatàs de la finca, que de jove havia tingut relacions homosexuals amb l’excapatàs assassinat i que ara és l’amant de la senyora de la casa, Maria Magí. Però els fets no són tan clars com semblen, i desemboquen en un nou assassinat, el del
capellà del poble, que té l’aparença d’un suïcidi.

Els detalls i el desenllaç de la història els coneixem a través de tres dels 21 capítols de la novel·la, que no transcorren el 1940 sinó ja entrat el segle XXI. En aquests tres capítols, els protagonistes són Maria Costa (la tercera dona de la nissaga, que ha reconvertit la Principal en un celler modern i competitiu en el mercat internacional) i el seu pare, ja gran i retirat, que exercita la seva memòria i la seva enteresa moral confiant a la seva filla uns secrets fins ara molt ben guardats.

Segona novel·la de Lluís Llach

Lluís Llach (Girona, 1948) va tancar el 2007 quaranta anys d’una exitosa carrera artística que l’ha dut a actuar arreu del món i a aconseguir èxits discogràfics sense precedents en la cançó catalana. El febrer del 2012 va debutar com a novel·lista de manera sorprenent amb l’esplèndida ‘Memòria d’uns ulls pintats’. Ara, ‘Les dones de la Principal’ el confirma i consolida com un narrador de qualitat i d’èxit popular.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any