La remodelació del Barranquet, sí, però…

  • Revista El Llombo. Núm. 83. Tardor 2014

VilaWeb
VilaWeb
Editorial
06.10.2014 - 00:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La plaça del Barranquet forma part de la xicoteta història del poble. Sobre els barrancs (d’ací li ve el nom) de l’Almaig i del Llombo, i amb el carrer de Sant Jaume passat per un costat de l’actual plaça per a anar a morir on està el centre de salut, va anar cobrint-se a partir de 1940, una vegada finalitzada la cruenta guerra civil.
 
Fou en els primers anys de la dècada dels 50 del segle passat quan la plaça del Barranqeut va anar realitzant-se urbanisticament. La coronació de la Puríssima, feta ací, li va canviar el nom per decissió dels governants de l’època. Però a la plaça en si no se li havia fet cap actuació integral en l’aspecte urbà; solament accions puntuals.

Va haver d’esperar la vinguda de la democràcia, el segon Ajuntament amb Ximo Vilar com a regidor d’Urbanisme, quan s’hi va escometre la remodelació integral que encara perdura.

Ara s’anuncia una nova actuació sobre la plaça, que a més a més és la seu del mercat dels dilluns des que, a mitjans dels anys 60, es traslladara ací en fer-se el mercat de dalt i abandonar les plaçes de Baix i de l’Ajuntament i la placeta de l’Escurà. L’actuació sembla necessària des de tots els punts de vista, inclosos clavegueram i xarxa d’aigües potables, i el projecte d’execució de l’obra no ens desagrada, al tractar de conjugar la majoria dels elements o factors que conviuen en el dia a dia de la plaça: els veïns, el mercat, els vianants… i l’efecte visual.

Hem dit la majoria d’elements, però no tots. A Ontinyent hi ha un greu problema. La pèrdua de llocs d’aparcament que la remodelació comporta. Ens han dit que es perdran sis plaçes d’estacionament. Ens ho creíem. I són poques, és veritat. Però no pot ser que en cada actuació urbanística parcial que faça l’Ajuntament es perden quatre, sis, vuit, deu o dotze llocs per deixar el cotxe ben deixat. No pot ser voler fer una ciutat per als vianants quan el parc de vehicles és el que és (ara menor, per la doble crisi, la general i la sectorial, que fa que Ontinyent es trobe en hores molt baixes), quan els carrers són estrets i quan els aparcaments que s’han construit en trenta anys es poden comptar amb els dits d’una mà i encara ens en sobren uns quants.

No s’hi val ací els terrenys habilitats provisionalment en l’extraradi del poble que fan de desembossament dels vehicles, perquè aquests llocs són provisionals i estan lluny de tot. És un pegat i els polítics ho saben. Voler fer una ciutat per a qui va a peu, demonitzant qui va en cotxe és un error per la senzillíssima raó que qui va en cotxe és, també, en un altre moment, vianant. Per això, no trobant-li solucions els polítics a la construcció d’aparcaments (com no l’han trobada en dècades) cal canviar a una política mixta on conviure tots siga possible. Entesos?

Enllaços
Array

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any