L’aplicació de la llei Wert marca l’inici polèmic de curs al País Valencià

  • Escola Valenciana acusa la consellera Català d'eliminar la immersió lingüística

VilaWeb
Redacció
03.09.2014 - 06:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Avui comença el curs escolar al País Valencià, amb malestar entre els mestres i pares per la política educativa del consell. Ahir mateix Escola Valenciana va manifestar en un comunicat que el curs seria el primer, des de l’aprovació de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià, en què l’alumnat tindria menys possibilitats de rebre un ensenyament plurilingüe. El president de l’entitat, Vicent Moreno, assenyalava que la LOMCE, que es comença a aplicar a partir d’aquest curs, anul·laria la immersió lingüística, després de tres dècades.

Per ell, és conseqüència de l’actuació de la conselleria d’Educació, encapçalada per Maria José Català, que elimina l’obligació d’impartir certes matèries en català i en canvi, obliga a impartir més hores en castellà.

‘L’administració educativa menysprea la nostra llengua a l’educació. El valencià i el castellà no són llengües en igualtat de condicions i perquè ho siguin cal incentivar la llengua minoritzada’, va dir Moreno.

Escola Valenciana recorda que el decret de currículum de primària ‘fulmina’ l’aprenentatge del català en unes mínimes condicions normals en la línia en espanyol i que permet de reduir dràsticament les hores en català de matèries no lingüístiques de la línia en català.

L’entitat considera que la conselleria ‘ha imposat el lliure albir als centres’ i lamenta que depengui d’ells d’infringir la Llei d’Ús i Ensenyament. ‘Una administració seriosa i responsable no pot fomentar aquestes mesures’, va afegir Moreno.

D’acord amb el decret de currículum de primària, els centres poden arribar a uns màxims molt alts d’assignatures ensenyades exclusivament en espanyol i, en canvi, es bloca la mateixa possibilitat quan la llengua vehicular és el català.

Així ho valora Escola Valenciana: ‘Els perjudicats directes són els alumnes, que cada volta tenen més difícil d’adquirir una excel·lent competència lingüística per igual en les dues llengües oficials i millorar en una tercera llengua com l’anglès.’

Vicent Moreno també va remarcar que durant la conferència de premsa d’inici de curs la consellera d’Educació s’havia resistit a facilitar xifres relacionades amb l’ensenyament plurilingüe en català. Per Moreno tot fa pensar que les xifres d’oferta d’ensenyament plurilingüe en català d’aquest curs són molt negatives i la consellera les oculta. La Conselleria d’Educació només ha facilitat dades d’unitats escolars i, segons Moreno, ‘ha posat en evidència la nul·la potenciació del plurilingüisme educatiu’.

De les 19.292 unitats públiques i concertades d’aquest curs, el 41,54% són plurilingües en català i el 58,46% són monolingües en castellà. ‘Amb això s’ha notat el primer símptoma de l’arranjament escolar, en què s’ha eliminat un centenar d’unitats educatives públiques de 3 anys en valencià i s’han augmentat 8 unitats educatives en castellà a la concertada’, va dir el president d’Escola Valenciana.

Més informació: Les reivindicacions marquen l’inici del curs escolar

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any