Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Dilluns  07.07.2014  16:46

Autor/s: José Cantó Doménech · Professor de la Facultat de Magisteri Universitat de València

Les presses no són bones

Men?ame
 

Tots els experts educatius, independentment de la seua ideologia, estan d’acord almenys en un punt: una reforma educativa no pot fer-se amb presses i correres. Aquesta posició contrasta amb la manera en què està portant-se endavant la LOMCE, que entrarà en vigor el pròxim 3 de setembre, i que duu l’educació a una situació kafkiana.

-Quan escric aquest article queden hores per a finalitzar el curs i el Decret de Primària està encara en fase de negociació!

-Les modificacions horàries que els centres faran en juny poden quedar en paper mullat perquè la nova llei modifica a 45 minuts les sessions d’aula de cada assignatura i l’ampliació a trenta sessions per setmana. La feina del matalafer: fer i desfer!

-Si es publica el decret en ple mes de juliol i el curs comença el 3 de setembre, quina garantia hi ha que els materials estiguen adaptats al nou currículum? La conselleria al·lega que intentarà que es mantinguen els actuals i que s’enviaran aclariments als centres perquè puguen adaptar-los a la nova llei.

-Com es compatibilitza açò amb la divisió de Coneixement del Medi en dues assignatures: Naturals i Socials? Sembla que les ments brillants que han decidit aquesta separació, encara no s’han fet ressò de les recomanacions dels organismes mundials (ONU, UNESCO...) que aconsellen donar una visió 'glocal' (global i local) a moltes de les qüestions que aquesta matèria aborda. Per exemple, no es pot tractar el tema de l’energia sense parlar de quins són els mecanismes de producció, transport i distribució energètica (Naturals), dels recursos energètics al nostre abast (Socials), de la capacitat de càrrega d’un ecosistema (Naturals), de la distribució geogràfica dels recursos energètics (Socials), de les conseqüències mediambientals de l’ús que fem de l’energia (Naturals), de les relacions de poder que comporta la propietat i el control de l’energia (Socials), de la relació entre l’ús de l’energia i els cicles de matèria i energia del planeta (Naturals), de com l’ésser humà ha utilitzat l’energia al llarg de la història (Socials), de les fonts alternatives d’energia (Naturals)...

Pagaria la pena que tigueren seny i ajornaren l'entrada en vigor de la llei, però alguns tenen pressa per a canviar l’educació. I és que sembla que les nostres autoritats educatives corren molt i, com sempre, arriben tard! Si no, mireu el cas del Bosco de Cocentaina que porta ja vint-i-cinc anys esperant!