Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Dijous  05.06.2014  11:10

Autor/s: José Cantó Doménech Professor de la Facultat de Magisteri Universitat de València

La mala educació

Men?ame
 

L'altre dia vaig veure a Internet una vinyeta de Bohigues en la qual un jove deia a Rajoy 'Todos los políticos sois unos cabrones' i aquest indignat li recriminava '¡Pero niño! ¿Dónde está tu educación?'. El xiquet sentenciava: 'Me la recortaste'. I és que, tot i que en ser un exemple d’humor gràfic per natura ha d’exagerar la realitat, en qüestió d’educació les conseqüències d’una reforma legal mal feta poden ser apocalíptiques.

Ara que estem finalitzant el curs escolar, potser paga la pena parlar de l’educació que ens ve amb la LOMCE, que a Primària s’iniciarà el pròxim curs escolar en 1r, 3r i 5é amb un desplegament curricular 'peculiar' (BOE núm. 52 de 1/03/2014) que va ser objecte d’una magnífica conferència del catedràtic de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de Granada, Antonio Bolívar, en el II Congrés Internacional d’Investigació i Innovació en Educació Infantil i Primària celebrat a la Universitat de Múrcia on hi vaig participar. Unes pinzellades:
- Posa fi a més de trenta anys d’organització per cicles (on queda l’adequació als ritmes d’aprenentatge? I la coordinació docent?).
- Es recupera la separació entre Ciències Naturals i Ciències Socials, de manera que desapareix una visió conjunta consolidada de 'Coneixement del medi natural, social i cultural' com si foren 'coses' independents.
- Està ple d’incongruències i de 'talla i enganxa'. Un exemple aclaparador el trobem quan diu:  'El sistema (...) permite ajustar la oferta formativa y sus itinerarios a la demanda de las familias y a la proximidad de facultades o escuelas universitarias (...) favorece la especialización de los centros en función de los itinerarios ofrecidos'. Estem en Primària... Facultats? Escoles universitàries? Itineraris? Quin destarifo!

Per no parlar dels 'estándares de aprendizaje evaluables' que convertiran la primària en una espècie d’autoescola perquè, en finalitzar 6é, es realitzarà una prova avaluable d’aquests 'estándares de aprendizaje evaluables'… Aleshores, què serà important? El currículum no! Les proves! L’educació acabarà convertint-se en 'Educació per a superar les Proves' perquè darrere estaran els rànquings, el finançament, les matrícules...

En fi, què podem esperar de l’educació d’una administració educativa quan ni tan sols es digna a contestar els escrits presentats per registre? I això a pesar que sempre ens ha dit que contestar quan et pregunten... és de bona educació!