10.03.2014 - 02:36
Félix de Azúa va escriure al maig del 1982 un celebrat article a El País que es titulava ‘Barcelona és el Titanic?‘. Segons l’article, la Barcelona brillant de la transició havia desaparegut, rematada per les barretines nacionalistes. I explicava que Madrid era, ara sí, la gran capital cosmopolita, el lloc on calia anar per ser lliure i feliç, per veure món i per aprendre. El País ara ha publicat un altre article amb el títol suggeridor de ‘Què té Barcelona que no tingui Madrid?‘. Sembla una torna; això sí, amb un contingut més comercial i no tan ideològic com el del text que va bastir la teoria del Titanic. Madrid sembla que plega veles.
L’article apareixia a la secció de moda, signat per Leticia García. Malgrat que, aparentment, parla de botigues, aboca una càrrega de profunditat contra la Madrid actual. La raó primera de l’article és que a Barcelona s’han instal·lat o s’instal·laran ben aviat botigues molt importants de grans marques mundials que no volen anar a Madrid, com ara Uniqlo i &Other Stories.
Per l’autora, aquestes noves arribades són l’emblema de la decadència de Madrid enfront de Barcelona. I ho argumenta no solament fent referència al nombre de turistes (Barcelona gairebé dobla Madrid), sinó també a l’estil de la ciutat, que diu que és ‘més avantguardista’ que el de Madrid, amb una clientela jove i innovadora molt valorada internacionalment.
Aquest article s’afegeix a uns quants que han anat apareixent aquests darrers mesos en diverses publicacions amb aquest mateix to. La derrota de les aspiracions olímpiques, la celebració d’un congrés com el Mobile World o el fet que l’aeroport de Barcelona s’acosti ràpidament en importància al de Madrid i tingui vols regulars de l’Airbus 380… Tot plegat neguiteja alguns cercles de la capital espanyola, que encara es pensaven que el Titanic era la capital de Catalunya.