Ús de cookies

Aquest web utilitza 'galetes' per millorar l'experiència de navegació. Si continueu navegant entenem que les accepteu. Més informació


Notícies

Dimarts  04.02.2014  06:00

Autor/s: M. Crespo

La 'dècada Zuckerberg'

Avui fa deu anys de la irrupció de Facebook, el paradigma de les xarxes socials

Men?ame
 

Chris Hughes, Dustin Moskovitz, Arie Hasit, Andrew McCollum, Colin Kelly i Mark Kaganovich tenen si fa no tots la mateixa edat, al voltant de la trentena. I comparteixen una altra característica: són els usuaris 5, 6, 7, 8, 9 i 10 de Facebook, que avui compleix exactament deu anys. Davant seu, solament hi tenen el fundador, Mark Zuckerberg, company de tots sis a la Universitat de Harvard, on es va gestar la xarxa social per antonomàsia, amb l'ID 4 (els tres primers es van reservar per fer proves). I darrere seu, més de mil cent milions d'usuaris.

Des del 4 de febrer de 2004 fins ara, el petit directori d'estudiants TheFacebook.com ha esdevingut la gran marca Facebook, sinònim indiscutible de les creixents xarxes socials i actor centralíssim d'internet. En nombre d'usuaris, és clar, però també en volum de negoci: el 29 de gener passat, per exemple, el grup de Zuckerberg va anunciar un benefici net de 1.100 milions d'euros el 2013, trenta vegades més que no pas l'any anterior. Sens dubte, l'entrada a borsa de la primavera del 2012 ha superat les turbulències inicials (problemes tècnics, caiguda lliure del preu de les accions, desconfiança del mercat...) i s'ha guanyat, aquests últims mesos, el favor dels inversors de Wall Street.

Amb la monetarització dels continguts i la gestió de la publicitat encarrilada, la xarxa de Zuckerberg s'encara a uns altres desafiaments no pas menys importants: l'adaptació a la imparable mobilitat (acaba de presentar Paper, una nova aplicació per a dispositius mòbils molt més atractiva que no pas l'app tradicional), el creixement progressiu d'usuaris (Zuckerberg va anunciar a l'agost una aliança mundial d'empreses tecnològiques, Internet.org, per a acostar l'accés a internet a tota la població mundial) i el manteniment del poder d'atracció.

És en aquest últim terreny on sembla que li poden venir, a mitjà termini, alguns maldecaps al multimilionari Zuckerberg. Ja hi ha pistes que indiquen un envelliment de l'audiència, paral·lel a una deserció creixent d'usuaris adolescents, especialment del grup entre tretze anys i disset. I fa poques setmanes dos investigadors de la Universitat de Princeton (EUA), aplicant el cicle d'adopció, auge i desaparició de malalties infeccioses a les xarxes socials, van preveure que Facebook perdria el 80% d'usuaris entre el 2015 i el 2017. La xarxa de Zuckerberg, amb sornegueria, hi va respondre amb la mateixa metodologia: segons els càlculs dels especialistes en anàlisi de dades de Facebook, al 2021 la prestigiosa universitat nord-americana ja no tindrà estudiants...

Men?ame