17.10.2013 - 06:00
La Unió Europea cofinançarà l’adaptació del corredor mediterrani a l’amplada de via internacional, exactament amb setanta-tres milions d’euros, segons que ha pogut saber l’Agència Catalana de Notícies. Brussel·les anunciarà aquest migdia que finalment esmerçarà 68,1 milions a pagar el 20% del cost de les obres en el tram entre Castellbisbal i Vila-seca, que s’hauran d’haver completat el desembre del 2015. I destinarà 4,8 milions més a pagar la meitat dels estudis per a incorporar aquesta amplada europea als 570 quilòmetres de via entre Castellbisbal i Múrcia. En total, la UE aportarà 26.000 milions d’euros a finançar els nous grans corredors ferroviaris europeus, segons l’anunci que farà avui.
L’adaptació del tram entre Castellbisbal i Vila-seca requerirà una inversió de 68.171.000 euros. El cost total de la primera fase de l’obra serà de 340.855.000 euros, i l’estat espanyol n’hi haurà de posar 272.684.000. Amb les instal·lacions ferroviàries adaptades hi podran circular trens de 750 metres de longitud i també es construiran sis parades adaptades a aquestes locomotores.
Es treballarà tant en la part elèctrica com a la via, als subtrams de Castellbisbal-Martorell, Martorell – Sant Vicenç de Calders i Sant Vicenç de Calders – Vila-seca. A més, es construiran instal·lacions de seguretat, senyalització i telecomunicacions en el tram entre Castellbisbal i Vila-seca. Les obres, que es faran en 90 quilòmetres de doble via i en 7,3 quilòmetres de via única, permetran d’arribar fins al port de Tarragona amb amplada europea, i també a les indústries petroquímiques i als centres logístics de la zona. Les obres s’han d’haver acabat el desembre del 2015 d’acord amb les previsions de la Comissió Europea.
La CE també pagarà 4.877.000 euros de la primera fase dels estudis per a adaptar el tram de 570 quilòmetres entre Castellbisbal i Múrcia. S’hi guanyaran 340 quilòmetres de doble via i 230 de via única, cosa que permetrà la connexió directa amb la resta d’Europa, tant de mercaderies com de passatgers. Brussel·les pagarà un 50% del cost dels estudis, que en total costaran 9.754.000 euros. Es tracta d’estudis sobre demanda, capacitat, disseny funcional, l’avaluació econòmica i financera i una anàlisi dels cost-benefici de l’obra. La UE exigeix que els estudis s’hagin enllestit el setembre del 2014.
Ahir Brussel·les va anunciar que cofinançaria amb 790.000 euros els estudis per a millorar la connexió ferroviària i els accessos per carretera al port de Barcelona. La UE pagarà el 50% del cost total del projecte, que puja a 1.580.000 euros i també forma part del corredor mediterrani. El projecte subvencionat consisteix a fer estudis sobre la nova carretera sud i els accessos ferroviaris al port de Barcelona, incloent-hi el que va al nou moll del Prat i al terminal de contenidors Tercat-Hutchison, segons que va informar la Comissió Europea.