Víctimes del metro de València mostren la seva ‘sorpresa, decepció i indignació’ per la negativa del jutge

  • La jutgessa es nega a reobrir el cas de l'accident del metro de València

VilaWeb
Redacció
17.09.2013 - 18:43

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El jutjat d’instrucció número 21 de València no ha fet cas de la petició de la fiscalia i ha decidit de no reobrir el cas de l’accident del metro del 3 de juliol del 2006, que va fer quaranta-tres morts i quaranta-set ferits. Per a argumentar la demanda, la fiscalia deia que hi havia ‘fets i dades noves, i uns altres que en el seu moment no es van valorar, que podrien afectar l’estat de la unitat sinistrada’. Però la jutgessa troba que la fiscalia no ha aportat cap argument nou que ho justifiqui.

L’associació de familiars de víctimes de l’accident del metro de València (AV3J) ha mostrat la seva ‘sorpresa, decepció i indignació’ per la decisió judicial. Així ho ha manifestat la seva presidenta, Beatriz Garrote, que ha reconegut que els familiars no esperaven que es tanqués tan aviat el cas. Garrote s’ha mostrat decebuda i ha anunciat que l’AV3J recorrerà la decisió a una instància superior i, a més, demanarà la nul·litat perquè la jutgessa ha tancat la instrucció sense comunicar a totes les parts les accions que proposava la fiscalia. Beatriz Garrote s’ha mostrat sorpresa pel tancament de la instrucció sense que ni tan sols s’iniciïn les investigacions, ‘ja que entenem que si és un fet suficientment greu com perquè la fiscalia vegi indicis de fets no investigats, la jutgessa hauria d’atendre aquesta petició’.

Segons la fiscalia, els fets podrien ser constitutius de 43 delictes d’homicidi per imprudència professional i 47 delictes de lesions per imprudència professional, tants com víctimes mortals i ferits hi va haver el de juliol de fa set anys.

Els familiars de les víctimes de l’accident feia molt temps que demanaven que es tornés a obrir la investigació, i per a reforçar aquesta demanda havien aportat més testimonis sobre l’estat de la unitat de l’accident.

A més, els socialistes van denunciar a la fiscalia un possible delicte de fals testimoni en la breu comissió d’investigació que es va fer a les Corts Valencianes poc després de l’accident. En aquest cas, la fiscalia considera que aquest delicte de suposat fals testimoni ha prescrit i no veu indicis que hi hagués falsedat documental en els documents enviats a les Corts.

Sense respostes ni responsables

La comissió investigadora va tancar-se sense assenyalar cap responsable, ni polític ni tècnic, d’aquella tragèdia. En cap moment no es va tenir en compte cap altra causa sinó l’excés de velocitat i se’n va atribuir la responsabilitat al conductor, que s’havia mort en l’accident. El president Francisco Camps no es va dignar mai a rebre els representants de l’Associació de Víctimes del Metro i durant tot aquest temps l’entitat ha palesat l’opacitat del govern i la manca d’una investigació seriosa del cas. De fet, uns quants mitjans han anat publicant declaracions de testimonis que han donat informacions noves. Per exemple, l’enginyer encarregat per la Generalitat d’analitzar les causes de l’accident assegurava l’any passat que si hi hagués hagut la senyalització mínima de qualsevol línia l’accident no hauria passat. També, fa més d’un any, es publicava que Ferrocarrils de la Generalitat havia fet pressió sobre els tècnics perquè amaguessin deficiències o negligències.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any