La ràdio està còmoda a Internet

  • La FM encara és avui el suport més popular tot i que periodistes i experts assenyalen que el seu futur està a la xarxa

VilaWeb
VilaWeb
Clara Aguilar i Laura Casanova
11.06.2013 - 10:11

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Que Internet està canviant cada dia la premsa, la ràdio i la televisió és innegable. L’adaptació a les noves plataformes, interactives i multimèdies, és cada cop més la cursa ferotge en què es troben aquests mitjans convencionals dia a dia. Tot i que li han pronosticat la mort en diferents moments històrics, la ràdio és, per a molts experts, qui està més còmode a la xarxa.

Però no només és el mitjà qui ha d’estar al dia. Toni Piqué, periodista i consultor de mitjans, considera que és essencial que la mentalitat de periodista convencional s’adapti a Internet. Què cal tenir en compte, doncs? Emma Rodero, doctora en Comunicació, creu que la ràdio ‘online pura’ és aquella que “està feta específicament en el llenguatge web” i que per tant, “no és una reproducció més del que s’està fent a la ràdio convencional”.

El que planteja Rodero és que el pas de les ones a la xarxa no es limita a penjar els continguts a la pàgina web. En aquest sentit, Sílvia Cobo considera que la tendència a l’especialització dels continguts “permet els oients superar les limitacions de la graella i consumir de manera total o parcial dels continguts emesos”.

L’eterna companya

El cotxe, la dutxa matinal o les hores a la cuina són moments que els podem associar a la ràdio. Una de les grans facilitats que dóna la xarxa és que l’usuari es pot fer aquest mitjà a la seva mida. “No has d’estar pendent d’horaris i com a consumidor tens més oportunitats”, afirma Albert Puig, presentador del programa Delicatessen d’iCat.cat.

Les noves maneres de consum ofereixen la possibilitat d’accedir a bancs de dades, dissenyar quan i com es vol sentir una programa (idea de la ràdio a la carta) o formar part d’allò que interessa a través de la participació del propi usuari amb les xarxes socials. Puig creu que la televisió no ha fa tant bé perquè és més com “una hemeroteca”. Bruno Sokolowicz, director d’ScannerFM, afegeix que la ràdio “té una avantatge evident respecte el vídeo perquè pots compaginar aquella activitat amb d’altres”.

La companyia és un altre dels trets que contribueix a la immortalitat de la ràdio. Segons Rodero, això la fa molt adaptable a Internet: “Als EUA, per exemple, bona part de les audiències es tenen als embussos de trànsit, precisament. Són tota una série d’activitats al dia que no pots fer amb cap altre mitjà, només amb el so. I el so és la ràdio”.

La FM encara no està fora de joc

Si la presència de la ràdio ‘online’ està assegurada, és necessària la FM encara avui? Segons Puig, l’analògica encara té un pes important perquè gaudeix de bona salut: “Jo crec que sí que és necessària. Ara bé, si m’ho preguntes d’aquí 5 o 6 anys, potser et dic que no”. Sokolowicz hi està d’acord i va més enllà.

La FM s’estanca, Internet puja. Quan el futur es convertirà en present?

Enllaços
Array

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any