Filòlegs i escriptors presenten un manifest en defensa de la immersió lingüística a les Illes

  • 'Llengua, educació i sensatesa: evitem resultats escolars i socials catastròfics', es titula

VilaWeb
Redacció
28.05.2013 - 16:56

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Filòlegs del IEC, la UIB i escriptors han presentat aquest matí a Palma el manifest ‘Llengua, educació i sensatesa: evitem resultats escolars i socials catastròfics‘, en defensa del sistema d’immersió lingüística a l’ensenyament de les Illes i contra un decret de trilingüisme del govern Bauzá que consideren ‘de dubtosa legalitat’. 

El manifest és encapçalat pel doctor Nicolau Dols, degà de la Facultat de Filosofia i Lletres; el doctor Joan Antoni Mesquida, director del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la UIB; i el doctor Isidor Marí, president de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans. També el signen, entre més, Aina Moll Marquès, Biel Mesquida, Josefina Salord i Marià Serra.

Recorden i invoquen el consens en la recuperació i la institucionalització de la democràcia i l’autonomia i en especial l’estatut i la llei de normalització lingüística de 1986. I alerten que vivim un moment d’extrema gravetat: ‘Mai abans una sola força política no s’havia atrevit a rompre de cop i unilaterlament amb aquestes normes bàsiques de convivència.’

Es queixen que el govern prengui decisions en base ‘a una pretesa situació de normalitat lingüística’ quan el coneixement i l’ús públic del català són clarament deficitaris. I concretament, sobre el nou decret, avisen que representa ‘un daltabaix pedagògic i és inaplicable per la immensa majoria de centres en les condicions actuals’. A més, citen diversos experts de l’aprenentatge integral i multilingüe per defensar el sistema d’immersió lingüística. ‘No entenem quins interessos es poden posar per davant dels bons resultats educatius i de la construcció d’una societat futura cohesionada interculturalment, amb una diversitat cultural que situï la llengua i la cultura pròpies com a centre de la convivència.’

Consideren que hi ha una gran contradicció entre els objectius declarats i les condicions d’aplicació imposades als centres, i que si bé la consecució de competències en català, espanyol i anglès és un objectiu a tenir en consideració, és inaplicable en les condicions actuals. Per això insten a ‘recórrer massivament a l’excepció que preveu el mateix article 20 del decret, justificant que no compten amb les condicions mínimes necessàries per a aplicar el nou model de manera tan precipitada i irresponsable’. Consideren que aquesta és ‘una via de comportament digna dels centres educatius de les Balears, davant les pressions que rebran perquè el decret s’apliqui de manera immediata’. I ‘que quedi clar’, afegeixen, ‘que de cap manera aquesta solució es pot entendre com a acceptació del conjunt del decret’. 

També defensen que s’impugni un decret ‘de dubtosa legalitat com aquest’ i que l’autoritat judicial en decreti la suspensió cautelar. 

El manifest s’ha presentat justament el mateix dia que José Ramón Bauzá ha crispat encara més la comunitat educativa –que fa temps que és en peu de guerra contra el decret– dient que el fracàs escolar era culpa de la immersió, tot i l’èxit contrastat d’aquest sistema.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any