‘Muera la inteligencia’

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Aquesta frase de Millán-Astray (encara que literalment fou ‘Muera la intelectualidad traidora’) va ser pronunciada al Paranimf de la Universitat de Salamanca, el 12 d’octubre de 1936, durant la inauguració del curs acadèmic.

El professor Francisco Maldonado va fer un discurs on atacà violentament Catalunya i el País Basc, que qualificà de ‘cánceres en el cuerpo de la nación’, defenent que ‘el fascismo, que es el sanador de España, sabrá cómo exterminarlos’.

Mentre Miguel de Unamuno, rector de la universitat deia unes paraules en contra de la intransigència de Maldonado, el general Millán-Astray cridà: ‘Muera la intelectualidad traïdora’. Unamuno respongué al crit de Millán-Astray amb la seua coneguda frase: ‘Este es el templo de la inteligencia. Venceréis porque tenéis sobrada fuerza bruta. Pero no convenceréis. Para convencer hay que persuadir y para persuadir necesitaréis algo que os falta: razón y derecho en la lucha’.

He recordat aquest episodi per l’acord de l’ajuntament de Bolbaite de ‘rechazar de plano’ qualsevol homenatge al poeta valencià Vicent Andrés Estellés, per considerar-lo ‘catalanista a más no poder’. L’ajuntament de Bolbaite acusa el poeta de Burjassot de ser ‘un firme defensor de la unidad lingüística entre valenciano y catalán’. Per cert: el sr. Serrano, concejal de cultura (!) de Bolbaite, defèn la ‘unidad lingüística’ de la llengua que es parla a l’Argentina, Bolívia i Cuba, amb la que es parla a Bolbaite? O són llengües diferents?

El Sr. Joaquín Serrano, concejal de cultura (!) afirmava a les pàgines de Levante-EMV que ‘el idioma valenciano debe tener un reconocimiento y un respeto’. Espere amb ansietat que la pàgina web de l’ajuntament de Bolbaite, únicament en castellà!!, puga oferir la versió valenciana, pel ‘reconocimiento y respeto’ a la nostra llengua. Ja sé que em diran que és un poble castellanoparlant! Però i el bilingüisme que tant defenen?

Davant d’aquest nou ‘Muera la inteligencia’, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua no té res a dir? I el president Fabra? M. José Català, consellera de Cultura (a vore si pel cognom, el sr. Serrano la qualifica de catalanista!!) tampoc no té res a dir? I la Real Academia Española? I el ministre de Cultura?

El 1975 es donava a conèixer el següent dictamen de l’Academia Española i de l’Academia de la Historia: ‘Los firmantes, miembros de número de la Academia Española y de la Historia, habiendo conocido la peculiar controversia acerca del origen de la lengua hablada en la mayor parte de las comarcas del País Valenciano, deseamos expresar: El valenciano es una variante dialectal del catalán. Es decir, del idioma hablado en las Islas Baleares, en la Cataluña francesa y española, en la franja de Aragón, en la mayor parte de las comarcas del País Valenciano, en el Principado de Andorra y en la ciudad sarda del Alguer’. Els signants del dictamen mostraven la seua sorpresa, en ‘ver este hecho puesto públicamente en duda y impugnado por personas que claramente utilizan sus propios prejuicios como fuente de autoridad científica, mientras pretenden ridiculizar e incluso insultar a personalidades que por su entera labor merecen el respeto de todos y en primer lugar del nuestro’.

El dictamen encara afegia el següent: ‘Se hace fácil suponer que tras esas posiciones negativas, se ocultan consideraciones y propósitos que en nada se relacionan con la verdad de un hecho suficientemente claro para la filologia y la historia’. I acabava així: ‘Es culturalmente aberrante todo intento (como el que contemplamos) de desmembrar el País Valenciano de la comunidad idiomàtica y cultural catalana’.

El dictamen estava firmat per Dámaso Alonso, director de l’Academia Española, Jesús Pabón, director de l’Academia de la Historia, Alonso Zamora, Fernando Lázaro Carreter, Emilio Alarcos, Vicente Aleixander, Rafael Lapesa, Camilo José Cela. El cardenal Tarancon, membre de l’Academia Española, envià una nota on deia: ‘Firmo con mucho gusto el documento presentado por mis compañeros de la Academia y no tengo ningún inconveniente en que hagan pública mi adhesión. No comprendo cómo se puede defender la postura contraria’.

Ja supose que al sr. Serrano, concejal de cultura (!) de Bolbaite, no li deu interessar un dictamen firmat per uns acadèmics, que ell qualificarà de catalanistes! Millor, ‘Muera la inteligencia’!!

A part de la indecència del ‘Muera la inteligencia’ de Millán-Astray, el 1814, els absolutistes espanyols varen fer famós el lema ‘Vivan las caenas’!!

No voldria que ‘Muera la inteligencia’ i ‘Vivan las caenas’, foren els lemes del PP valencià i del PP aragonès i el seu LAPAO, però pels seus fruits els coneixereu!!!!

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any