Un Sant Jordi ‘de grans expectatives’

  • Consulteu l'Especial Sant Jordi de VilaWeb amb novetats, signatures, agenda d'activitats

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Montserrat Serra
23.04.2013 - 11:45

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La diada de Sant Jordi es viu amb intensitat, amb molta gent al carrer, bon temps i estelades als balcons. Per començar la jornada, els escriptors Genís Sinca, Màrius Serra i Sílvia Soler, guardonats amb els premis Josep Pla, Sant Jordi i Ramon Llull, respectivament, han coincidit en un esmorzar a la pastisseria La Farga. VilaWeb Lletres els ha demanat un piulet a cadascun d’ells: ‘Bon casumlolla!’, ha piulat @GenisSinca; ‘Tinc la sensació que avui ens hem conjurat per fer un parèntesi al moment de desànim que vivim’, diu ; i : ‘Expectatives? Les mateixes que el país. Moltes, però res no serà fàcil.’

A VilaWeb us oferim l’Especial Sant Jordi de VilaWeb amb novetats, signatures, activitats… I seguiu la diada en directe pel Facebook de VilaWeb Lletres i per Twitter.

Un tast de les primeres hores, al Twitter de VilaWeb Lletres:

Els autors es congreguen com sempre al centre de Barcelona, però les activitats de Sant Jordi s’escampen pertot arreu (agenda). En destaquem la celebració de la festivitat al centre Octubre de València, al vespre, amb la participació d’una cinquantena d’escriptors. La campanya d’Òmnium i tretze entitats més, ‘Per Sant Jordi, el llibre, la rosa i l’estelada al balcó‘, juntament amb l’allau de novetats dedicades al camí cap a la independència són singularitats d’enguany. Com també ho és la consolidació i la presència visible de les editorials petites independents, fonamentals per a entendre la riquesa literària del país. Enguany més unides que mai, en el pot petit hi ha la bona confitura.

La travessa dels més venuts

En l’àmbit literari, dos títols es perfilen com a possibles ‘bestsellers’ d’enguany: ‘Victus’ d’Albert Sánchez Piñol i ‘Brúixoles que busquen somriures perduts’ d’Albert Espinosa. Això voldrà dir que els llibres més venuts en català poder ser precisament d’autors catalans que han escrit les obres originàriament en espanyol. Però, més enllà d’aquests dos títols, també hi ha un gruix d’obres que es preveu que es vendran bé, tal com apunta Lluís Morral, de la llibreria Laie: les novetats de Carme Riera, Màrius Serra, Pilar Rahola, Sílvia Soler, Lluís Llach…

Les llibreries es ressenten de la crisi. Per això enguany s’han concentrat en els llibres que puguin tenir més sortida comercial. Els editors petits amb voluntat literària saben que Sant Jordi no és la diada més indicada per a la mena de llibres que publiquen, llibres que defugen la fórmula comercial i els autors mediàtics. Però enguany un conjunt d’editorials, com Adesiara, Club Editor, Edicions de 1984, Raig Verd, Males Herbes, Labreu, Dau, Periscopi, Ela Geminada…  s’han fet visibles d’una manera generalitzada en els mitjans de comunicació catalans. És el fet que destaca Josep Cots, d’Edicions de 1984, en relació amb anys anteriors. Els crítics remarquen la qualitat de les propostes literàries d’aquestes editorials modestes, que s’han associat en projectes com ara el bloc ‘Llegir en català’ o s’han aplegat també en alguna parada de Sant Jordi. Afegim-hi encara el cop d’efecte de la llibreria Documenta de Barcelona, que ha reunit vint editorials petites sota la proposta ‘Nosaltres som els altres‘. La setmana passada s’hi va fer un aplec d’aquestes editorials amb gran èxit, i avui la parada de la Rambla (a l’altura del carrer de la Boqueria) també hi serà dedicada.

El fenomen l’explica l’editor Josep Cots: ‘Els mitjans de comunicació ens han tingut en compte, han parlat de les nostres novetats i de l’existència d’aquestes editorials petites, que representen un conjunt amb una oferta molt seriosa i de qualitat. Sempre ha estat així, però la crisi ha fet que els grans grups editorials (Grup 62, Random House Mondadori, RBA) reduïssin títols i posessin l’accent en els que són més comercials, i això ens ha fet sobresortir. Els mitjans ens han presentat com un tot, cosa que a nosaltres ens ha estimulat per crear sinergies conjuntes. Així i tot, som diferents els uns dels altres.’

S’escau que és una editorial petita, la Campana, que ha editat ‘Victus’, un títol que es ven més que no els llibres dels grans grups. Cots atribueix aquest fet a la singularitat de la Campana: ‘És una editorial de format petit, però sempre ha publicat llibres de línia més periodística, amb voluntat comercial. I ho fa molt bé, perquè molts dels seus títols ha estat més venut que no les apostes dels grans grups.’

Els llibreters i editors estaran satisfets si igualen les vendes de l’any passat  (divuit milions d’euros de facturació), perquè saben que el nivell adquisitiu dels ciutadans és menor que l’any passat. En canvi, sembla clara la davallada en la venda de roses, que es ressentiran de l’augment de l’IVA (sis milions de roses, que voldria dir un 20% menys que no l’any passat).

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any