El tren no té qui el vulga

  • Revista El Llombo. Núm. 76. Hivern 2012

VilaWeb
Editorial
03.12.2012 - 23:45

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Felipe González, andalús, es va preocupar de portar l’AVE a Sevilla. José María Aznar i José Luis Rodríguez Zapatero, castellans, a Castella i Lleó; i Mariano Rajoy, gallec, està encabotat a dur-lo a Galícia malgrat la crisis galopant que hi ha. En els pressupostos de 2013 ha destinat a l’AVE gallec més de 4.000 milions d’euros. Cap d’ells, però, no ha invertit com cal en el tren regional Alcoi–València i, ara, com abans, quan es traçava l’AVE Madrid–Sevilla, s’ha parlat de tancar la línia. Una línia, la que passa per Ontinyent, que, cal recordar, ha retallat solament 15 minuts a fer el trajecte en més d’un segle.

Cap dels quatre presidents de govern espanyols, des de 1982, no ha tingut ni l’alçada de mires suficient ni la coherència d’apostar per vertebrar la xarxa ferroviària de l’estat espanyol amb sentit comú. S’han dedicat, uns i altres, a una cursa per construir a tot arreu caríssimes línies de tren d’alta velocitat, sense preocupar-se del seu alt cost ni, després, de quants serien els passatgers que la utilitzarien. En canvi, les línies de distància mitjana, com el tren Alcoi–València, les han tractades com a apestades quan la seua àrea d’influència, en la que ens toca de prop, és de 350.000 persones. Cal pensar que per a González, Aznar, Zapatero i Rajoy és tracta de 350.000 habitants de segona categoria.

El fet és aberrant, fora de tota lògica, i posa en evidencia que cap dels quatre no ha estat un estadista com cal. Han estat només governants curts de mires per lluir-se en la foto de la inauguració sense racionalitat ni sentit comú i, el que es pitjor, sense visió de futur. El ciutadà mitjà no els importa res. No és de rebut que tinguem més quilòmetres d’AVE que Alemanya o França, països que són més grans, estan més poblats i són més rics que nosaltres. O que Gran Bretanya, on a pesar de la forta tradició ferroviària, no té el famós tren d’alta velocitat i duu anys parlant-se de construir una línia entre Londres i Manchester, però no la fan perquè no estan segurs que siga viable econòmicament.

El tren que passa per Ontinyent volen tancar-lo. No és rendible, diuen. Solament uns governants amb miopia patològica poden calibrar la línia amb la perspectiva de la rendibilitat econòmica oblidant-se de la rendibilitat social que té.  

Enllaços
Array

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any