Xarxes autòctones

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Marcos Álvarez, Marina Breda
12.06.2012 - 12:54

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Els portals socials creats per catalans no són una minoria. En plena crisi, han creat un univers valuós per als negocis i la comunicació. Des de xarxes socials dirigides a tot tipus d’usuaris i sense una temàtica definida –que coneixem amb el nom d’‘horitzontals’-, fins a aquelles que es basen en un tema concret, ja sigui professional, d’oci o mixtes –que anomenem ‘verticals’-. Aquests són alguns exemples:

Bookty

Un portal creat a finals del 2011 per tres joves estudiants, la Núria Palahí (Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió), en Roger Cuscó (Economia) i l’Altair Ciurans (Economia), que pretén facilitar i canalitzar l’exposició d’anuncis de la comunitat universitària. Des de Bookty, els estudiants poden compartir allò que penjarien al taulell de suro de la facultat: ‘S’hi troben anuncis de pisos, apunts, llibres o classes particulars’, expliquen. De moment, Bookty només arriba a la comunitat universitària de Catalunya, però l’objectiu és ‘integrar-hi totes les facultats de l’estat’, diu la Núria. El darrer mes de març aquesta xarxa social va ser finalista del premi UPF emprèn, que lliura la Universitat Pompeu Fabra.

Flog.cat

En Daniel Olivares és el creador de flog.cat, una xarxa social dirigida a la comunitat dels Països Catalans. El març del 2008, aquest valencià estudiant d’informàtica va iniciar aquest projecte amb l’objectiu d’agrupar tota la comunitat catalanoparlant d’un altre portal, Fotolog.com. En Daniel explica: ‘al ser el català una llengua no gaire ben tractada, necessitàvem un lloc per trobar-nos a traves d’Internet, expressar-nos i conèixer nova gent que parla la mateixa llengua o que té els mateixos interessos’. Actualment té més de 5.550 usuaris registrats. Permet, entre d’altres, penjar fotografies, compartir música o parlar i conèixer gent a través del xat i del fòrum. Diu en Daniel: ‘El català en altres xarxes és només una traducció secundària, per exemple a Facebook o Tuenti, però no són xarxes socials pròpies’. A més, a través de diferents campanyes, des de flog.cat també es lluita per la normalització del català a Internet.

GetGetOne    

Aquesta plataforma té previst començar a operar a principis del proper setembre. En Ferran Olivella i en David Fontanet –ambdós Llicenciats en Publicitat i Relacions Públiques- van crear ara fa tres anys GetGetOne, un portal que permet adquirir una àrea de terreny digital delimitada sobre Google Maps on penjar continguts digitals i petits reptes (preguntes geolocalitzades). ‘Aquests continguts (fotos, vídeo, àudio i text), majoritàriament, només es podran consultar a través del terminal mòbil i quan et trobis dins de l’àrea delimitada’, aclareix en David. ‘Volem oferir una plataforma que permeti a les persones d’una mateixa ciutat compartir continguts digitals geolocalitzats i relacionar-se amb les marques i les empreses d’una forma més eficient i divertida’, explica. Els dos van estar més de tres anys desenvolupant la idea, mentre estudiaven: ‘Vam aprofitar les assignatures i intentar comprendre la realitat dels nous mitjans digitals, i la seva evolució en el mercat’. Ambdós són exemple d’emprenedors digitals a qui la crisi no els fa por. “La part econòmica i de recursos humans és essencial, però amb il·lusió, dedicació i moltes hores de treball també es poden fer grans coses”, conclouen.

Gent com Tu

Creada a mitjans del 2006, és la principal xarxa social en català per fer amics i trobar parella. Partint del model clàssic que permet donar a conèixer el perfil i trobar persones afins, GentComTu ha incorporat altres elements com les sales de xat o l’Agenda d’activitats, on mensualment els usuaris proposen activitats d’oci per compartir.  ‘La gent esperava un portal com aquest’ explica el seu creador, en Francesc Benavent, el creador del portal. ‘Després de veure els entrebancs que posaven els principals portals, com Match i Meetic, a l’hora d’utilitzar el català per relacionar-se i trobar parella, vam veure que hi havia una necessitat que no estava coberta’. I és que el nexe d’unió d’aquesta comunitat és la llengua: ‘Més enllà de la naturalitat de la comunicació, compartir el català també suposa compartir uns valors i una visió del món més propera del què podria semblar’. Després de 6 anys, aquesta xarxa social té més de 27.000 usuaris registrats, amb una proporció molt similar d’homes (55%) i dones (45%).

Orla.cat

‘Per crear una xarxa social i que tingui èxit es necessita promoció, i això és el què ens va faltar’, explica en Baldiri Casellas, un dels creadors d’orla.cat. És l’altra cara de la irrupció de xarxes socials al nostre país, ja que actualment orla.cat no està en funcionament. Creada per una empresa de desenvolupament web, tenia com a objectiu unir a través de la xarxa tots els catalans i simpatitzants amb Catalunya d’arreu del món. ‘Si haguéssim volgut tenir èxit, hauríem d’haver-hi invertit esforços, més empenta i promoció, doncs són la clau de l’èxit de les xarxes’, conclou en Baldiri.


Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any